تبریک

درخشش نور الهی بر عالم هستی در نیمه شعبان مبارک باد .


ن : شبانی
ت : جمعه 30 مرداد 1394
جابربن حیان

سلام

برای آشنایی با جشنواره جابر به وبلاگ kashanschools.blogfa.com مراجعه نمایید.


ن : شبانی
ت : پنج شنبه 3 دی 1393
میلاد نور

میلاد امام حسین  علیه السلام

وحضرت ابوالفضل علیه السلام

وامام سجاد علیه السلام

ونیمه شعبان سالروز میلاد حضرت حجت علیه السلام بر دوستداران  پاکی وصداقت مبارک باد


ن : شبانی
ت : یک شنبه 11 خرداد 1393
تبریک

عیدتان مبارک

 


ن : شبانی
ت : سه شنبه 6 خرداد 1393
نظر شما چیست؟

آن روی ســــکه رایــــــتل/خانم عباسی

خبرنامه دانشجویان ایران/مستوره عباسی:شاید رایتل به عنوان یک تکنولوژی (که درواقع یک صنعت است نه یک تکنولوژی) فوایدی داشته باشد اما قرار نیست که ما از هرتکنولوژی که وارد بازار می شود استفاده کنیم. باید سبک سنگین کرد مضرات و فواید آن را سنجید.

رایتل

آیا ارتباط تصویری تلفن همراه که در حد گسترده در اختیار مردم قرار می گیرد واقعا ضرورت دارد و جزو نیازهای واقعی زندگی است یا ترویج مصرف گرایی در جامعه است؟

مکالمه تصویری مخل امنیت روانی جامعه است. در اسلام بر حریم بین زن و مرد بسیار تأکید شده است؛ آیا ورود صنایعی از این قبیل تمام مرزها و حجاب ها وحریم ها را مورد تهدید قرار نمی دهد؟!  شاید گفته شود که تا قبل رایتل هم امکان مکالمه تصویری وجود داشته؛ اما نکته اینجاست که پیشتر این امکان در حد محدودتری فراهم بود اما با ورود رایتل در فضای جامعه این امر به طور وسیع و به آسانی در اختیار همه اقشار قرار می گیرد و با توجه به روحیات و ویژگی های قشر جوان و نوجوان جامعه به عنوان قشرآسیب پذیر و در سایراقشار جامعه نیز ایجاد زمینه خیلی فسادها قابل پیش بینی است. یک اشتباه وانتخاب غلط ممکن است آسیب های جبران نا پدیری را در پی داشته باشد! تسهیل ارتباط محرم و نامحرم و عادی سازی ارتباط چهره به چهره بر سلامت و تحکیم خانواده تأثیر منفی می گذارد.2رایتل

کسانی هم به اختیاری بودن مکالمه تصویری اشاره می کنند و می‌گویند خوب افرادی دوست ندارند مکلمه صوتی را انتخاب کنند! اما آیا این صحیح است که ما زمینه های گناه را به صورت عمومی در جامعه فراهم کنیم آنوقت بگوییم کسی را مجبور نکرده ایم گناه کند. برخی از مسئولین دولتی و غیر دولتی با راه اندازی رایتل زمینه گسترده گناه را برای عموم مردم ایجاد کرده اند و خود بانی بزرگ آن بوده ‎اند در حالیکه مقام معظم رهبری بارها بر لزوم مبارزه با تهاجم فرهنگی تأکید  داشته اند، ما اکنون شاهد یک تهاجم فرهنگی رسمی، علنی و با صد افسوس، هنجارشده مواجه‎ایم که در صورت عدم مقابله با آن، عن قریب آثار شوم آن فضای جامعه ما را دگرگون خواهد کرد و فرمودند: «سیاست امروز، سیاست آندلسی کردن ایران است!»

یکی از شاخصه های جامعه اسلامی، هموار بودن مسیر پاک بودن و درست زندگی کردن می‎باشد؛ در حالی که با گسترش این نوع وسایل ارتباطی، راه پاک زیستن بسیار سخت و دشوار و هزینه ‎های مادی و معنوی زندگی مؤمنانه بسیار افزایش خواهد یافت. وقتی امکان دسترسی به گناه افزایش یابد، پاک زیستن، به خصوص برای نسل جوان بسیار سخت می شود.

برخی براین باورند که ما نمی توانیم جلوی نفوذ تکنولوژی ر ا بگیریم، اگر امسال چنین تکنولوژی را نیاوریم مجبوریم سال های بعد بیاوریم، ما مجبور به پذیرش چنین تکنولوژی هایی هستیم. رهبری در بیاناتی این منطق را درست ندانستند و فرمودند که ما باید مقاومت کنیم و تلاش کنیم راههای مقابله جدید برای تهاجمات جدیدشان بیابیم.

 ملاک ارزش گذاری برخی از مسئولین، بسیار متفاوت از ملاک های دینی می باشد و این تفاوت مبنایی در طرح رایتل به خوبی مشهود است. برای تبیین ملاک ارزش گذاری در اسلام فقط به یک آیه از قرآن و یک روایت از امام صادق «علیه السلام» بسنده می کنیم:

قرآن کریم از زبان حضرت یوسف «علیه السلام»می فرماید: خدایا در زندان باشم وگناه نکنم برایم محبوب تر از این است که در قصر باشم وگنهکار باشم. قطعاً حضرت یوسف «علیه السلام» به ما انسان ها نیز می گوید: اگر در زندان باشید وگناه نکنید بهتر از این است که در قصرها زندگی کنید ولی مرتکب گناه شوید. منطق مسئولین ما، در راه اندازی رایتل با منطق انبیا، تفاوت بنیادین دارد. رایتل هزاران زلیخا را در معرض دید و در دسترس قرار می دهد اما مسئولین مربوطه این آثار زیانبار و خانمان برانداز را گویی به حساب نمی آورند.

شخصی برای سفر تجاری به محضر امام صادق «علیه السلام» شرفیاب شد و از ایشان مشورت خواست. حضرت فرمودند: این سفر موجب ضرر است ولی آن شخص به سفر رفت و اتفاقاً سود هنگفتی کرد. پس از بازگشت خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: من بسیار سود کردم در حالی که شما فرمودید این سفر زیانبار است. حضرت در پاسخ فرمودند: فلان روز نماز شما قضا شد. ازدست دادن یک نماز صبح در منطق امام صادق «علیه السلام» نه تنها با بدست آوردن طلا و نقره فراوان برابری نمی کند بلکه عین زیان است، این در حالی است که فرد مذکور در روایت، در پی انجام واجبی از واجبات دینی اش که همان طلب روزی برای خانواده است به این سفر رفته بود .

حال تامل کنید! ما در رایتل چه چیزی بدست می آوریم و چه چیزهایی را از دست می دهیم.

یک کارشناس فرهنگی درباره خطر مضاعف رایتل و درز اطلاعات تصویری و فیلم های خانوادگی از طریق حفره های امنیتی رایتل گفت: رایتل یک حفره امنیتی مخاطره آمیز دیگری برای نفوذ N.S.A دارد؛ سازمانی که صاحب اینترنت و ارتباطات در سطح جهان است و تمام ارتباطات سایبری و مرتبط با آن را کنترل می کند؛ بنابراین، هر نوع پدیده تکنولوژیک؛ مانند آنچه رایتل به [امکانات] ارتباطی قبلی اضافه کرده است، زمینه مخاطرات آن را بیشتر می کند.

3رایتل

حال با این اوصاف اگر واقع بین باشیم؛ رایتل با وضعیت کنونی اش  سلاحی است  که قلب معصومیت و سادگی دخترانمان، گیجگاه نجابت و پاکی پسرانمان و سینۀ کانون گرم خانواده نجیب ایرانی و سبک متعالی و صمیمی زندگی و در یک کلام هویتمان را نشانه رفته است، آنگونه که حمل همگانی سلاح را نمی پسندیم، ساده و بی گدار به استفاده از آن رضایت نخواهیم داد!

منبع:http://yaredabestani.net/?p=321

 


ن : شبانی
ت : دو شنبه 4 فروردين 1393
تربیت فرزند

ده ارزشی که باید به فرزندانمان بیاموزیم

 

بچه‌ها مثل آهنربا نیستند که فقط آهن جذب کنند. نگاه می‌کنند و هر چه که در محیطشان باشد را جذب می‌کنند، مخصوصاً از طریق دیداری و شنیداری. اکثر کلمات و رفتارهای آنها ناشی از تقلید از والدینشان یا بزرگترها ی دیگر در اطرافشان است. بسیاروقت‌ها از کلماتی که از دهان آنها بیرون می‌آید حسابی شگفت‌زده می‌شوید. و وقتی مدرسه را شروع می‌کنند، با تاثیرات همسالانشان روبه روشده و دنیای امن و راحتشان دگرگون  می شود ..

اما اگر فرزندانتان را از همان ابتدا با مواردیاز مهمترین ارزش‌ها آشنا کنید، می‌توانند به خود متکی شده و زندگی شاد و راحت داشته باشند.

بندگی وعشق به خدا

پدر ومادر به عنوان اولین الگوی فرزند باید محیط خانه را آن گونه که خدا وفرستادگانش دوست دارند امن وشادو پراز صفا برنامه ریزی وفراهم نمایند. کودک در این محیط موارد ذیل را بهتر می آموزد.

صداقت

جایی در مسیررشد، بچه‌ها دروغ گفتن را یاد می‌گیرند، حتی ممکن است آن را از والدینشان هم یاد نگرفته باشند. تلویزیون، بچه‌های دیگر یا حتی بزرگ و الگوهای دیگر ممکن است باعث این نوع رفتارهای آنها شده باشند. حتی می‌تواند یک نوع مکانیزم دفاعی برایشان باشد. اگر اهمیت صداقت را برایشان توضیح دهید و مطمئنشان سازید که همیشه برای شنیدن حرف‌هایشان آماده‌اید، آن وقت برایشان در دسترس‌تر خواهید بود مخصوصاً زمان‌هایی که می‌دانند کار اشتباهی انجام داده‌اند. بسیاراز بچه‌ها به خاطر ترس از فریادهای والدینشان یا کتک خوردن می‌ترسند واقعیت را با والدینشان در میان بگذارند. باید به آنها بفهمانید که رفتار بد آنها مطمئناً عواقبی خواهد داشت اما همیشه بخاطر اینکه شجاعت لازم برای گفتن واقعیت را داشته‌اند تحسینشان کنید. از همه مهمتر اینکه شما هم باید خود فردی صادق باشید زیرا اگر در شما بی‌صداقتی ببینند آنها یاد خواهند گرفت.

 

احترام

بچه‌ها احترام را از محیط خانه و خانواده‌شان یاد می‌گیرند. اگر بچه ها ببینند که شما بعنوان والدین چقدر محترمانه با هم رفتار می‌کنید، چقدر رفتارتان با خود آنها و بقیه افراد خانواده با ادب و احترام است، مطمئن باشید که از شما الگو برمی‌دارند. بچه‌ها رفتارها را درست مثل کلمات تقلید می‌کنند. گفتن کلماتی مثل «خواهش می‌کنم»، «لطفاً»، «متشکرم» و «عذر می‌خواهم» در جلو آنها به آنها احترام و ادب را یاد می‌دهد. همچنین باید به آنها یاد بدهید به بدن، اموال، نظرات و اعتقادات دیگران هم احترام بگذارند.

 

قدرشناسی

خوب می‌دانیم که چقدر راحت ممکن است زندگی و آدم‌ها را کوچک بشماریم. آن قدر درگیر نقاط منفی زندگی خود می‌شویم که یادمان می‌رود برای نقاط مثبت آن شکرگزار باشیم. به فرزندانتان یاد بدهید که هر روز حتی برای کوچکترین چیزها شکرگزار باشند، چیزهای کوچکی مثل هوا یا یک لبخند از کسی. به آنها یاد بدهید که برای اینکه زنده هستند، برای خانواده و دوستانشان، غذایی که می‌خورند، لباس‌هایشان، سقف بالای سرشان و سلامتی‌شان قدرشناس باشند. به آنها نشان دهید که هر روز برای آنها نعمتی است از جانب خداوند. حتی می‌توانید به آنها یاد بدهید که از نعمت‌هایی که خداوند به آنها بخشیده لیست تهیه کنند. این کارها به آنها آموزش می‌دهد که برای همه چیز باید شکرگزار باشند.

 

سخاوت

ما در دنیای «من می خواهم» زندگی می‌کنیم. من، من، من! بچه‌ها هم در چنین دنیایی زندگی می‌کنند اما لزومی ندارد که آنجا بمانند. در سال‌های قبل از مدرسه بچه‌ها تقسیم کردن را یاد می‌گیرند. اگر روی این مسئله در خانه تاکید شود، برای آنها دشوار نخواهد بود. اینکه به آنها یاد بدهید به دیگران کمک کنند هم نوعی سخاوت و بخشندگی است زیرا به آنها یاد می‌دهد که در وقتشان بخشنده باشند. وقتی خودتان به نیازمندان لباس و غذا هدیه بدهید، آنها هم درک می‌کنند که باید بخشنده باشند.

 

خاص و مخصوص بودن

بچه‌های کوچک موجودات سازگاری نیستند. هر کاری که دوست دارند را در هر زمان که دوست دارند و با هر کسی که دوست دارند انجام می‌دهند. اما هرچه سنشان بالاتر می‌رود، یاد می‌گیرند خودشان را با همسالانشان مقایسه کنند و تفاوت‌ها و شباهت‌های بین آنها را می‌بینند. ممکن است تلاش کنند با آنچه که بقیه دارند یا انجام می‌دهند سازگار شوند یا ممکن است نفهمند چرا بعضی افراد اینقدر با آنها فرق دارند. باید به فرزندانتان یادآور شوید که از همان ابتدای کودکی خاص و مخصوص هستند. به آنها بفهمانید که فردیت آنها باعث خاص و مخصوص بودنشان است. آنها را تشویق کنید فردیت خودشان را از طریق علایقشان کشف کنند. آنها را هم‌کلاسی‌ها یا دوستانشان مقایسه نکنید و برایشان توضیح دهید که بقیه آدمها هم خاص و مخصوص هستند اما نباید به خاطر خاص و مخصوص بودنشان به طور متفاوتی با آنها برخورد شود. ممکن است بچه‌ای بپرسد که چرا یک نفر این شکلی است یا اینطوری حرف می‌زند یا رفتار می کند. برایشان توضیح دهید که چرا آن فرد متفاوت است و بر روی خصوصیات خاص و مخصوص آن فرد تاکید کنید. این به آنها کمک خواهد کرد تفاوت‌های آدمها را بپذیرند.

 

بخشش

اگر بخشیدن به بچه‌ها آموزش داده شود، در بزرگ و عظیمسالی انسان‌های بهتری خواهند شد. آدمها ممکن است چه خواسته و چه ناخواسته در حق آنها بدی کنند. این چیزی نیست که بتوانیم بچه‌هایمان را به طور کامل در برابر آن حفظ کنیم. اما اگر بخشندگی را یاد بگیرند، محبت و مهربانی را هم یاد می‌گیرند. وقتی کسی به آنها صدمه می‌زند، وقتی می‌خواهند دردشان را ابراز کنند به حرف‌هایشان گوش دهید اما در آخر برایشان توضیح دهید که کینه نگه داشتن از آن فرد فقط باعث تیرگی آنها می‌شود. کینه آنها را اسیر خود می‌کند و به فرد آسیب‌رسان قدرت بالاتری می‌دهد. دیگر نخواهند توانست مثل قبل در زندگی خود پیش روند و زندگی شادی داشته باشند زیرا تلخی از درون، آنها را می‌خورد. سعی کنید به آنها بفهمانید که آن فرد به این علت به آنها صدمه زده است که خودش هم در عمق وجود خود آسیب دیده است. تنها دلیلی که باعث می‌شود بخواهیم به دیگران آسیب بزنیم این است که بخواهیم با صدمات و آسیب‌هایی که خودمان خورده‌ایم کنار بیاییم.

 

شوخ‌طبعی

زندگی پر از فراز و نشیب است. پر از هیجان و همچنین درد است. بچه‌ها در هر موقعیتی خنده را می‌بینند و در واقعیت باید این را از آنها یاد بگیریم. آنها می‌توانند بسیارراحت به عقب برگردند و معمولاً هیچ چیز را جدی نمی‌گیرند. برای آنها زندگی فقط یک زمین بازی بزرگ و عظیم است. باید به بچه‌هایتان کمک کنید تا پایات عمر با این طرز تفکر زندگی کنند. وقتی بزرگ و عظیمتر می‌شوند، با شروع شدن مدرسه و فشار همسالان زندگی سخت‌تر می‌شود. به آنها نشان دهید چطور می‌توانند با خندیدن زندگی‌شان را بهتر کرده و با جوک تعریف کردن برای هم دیگر انجام فعالیت‌های مفرح مثل کتاب خواندن، بازی کردن در پارک یا فقط حرف زدن با همدیگر درمورد زندگی، وضعیت خود را بهتر کنند. اینکه بدانید چه چیز باعث به خنده انداختن یا لبخند زدن فرزندانتان می‌شود رابطه شما را با آنها قوی‌تر خواهد کرد.

 

نگرش مثبت

داشتن نگرش مثبت در کنار شوخ‌طبعی عالی است. بسیاروقت‌ها زندگی بسیار ناامیدکننده می‌شود و بعنوان افراد بزرگتر می‌دانیم که چقدر راحت ممکن است اسیر منفی‌بافی‌های دور و برمان شویم. مخصوصاً وقتی همه چیز آن طور که ما دوست داریم پیش نرود و به آنچه که می‌خواهیم نرسیم، ایمانمان را برای داشتن فردایی روشن‌تر از دست می‌دهیم. بچه‌ها باید با اهمیت داشتن نگرش مثبت در زندگی آشنا شوند زیرا متاسفانه آدم ها و اتفاقات زندگی بسیاروقت‌ها موجب ناامیدی آنها خواهند شد. و وقتی این اتفاق بیفتد، اگر نگرشی مثبت داشته باشند، خواهند توانست در زندگی پیش رفته و ایمان داشته باشند که زندگی برایشان شادی به ارمغان خواهد آورد. داشتن نگرش مثبت با داشتن والدینی مثبت شروع می‌شود. نشان دادن رفتار و نگرش مثبت از جانب شما اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا شما الگوی فرزندانتان هستید. اگر فقط از شما حرف‌ها یا رفتارهای منفی ببینند، آنها هم همانطور رفتار خواهند کرد و برعکس.

 

 

پشتکار

هیچکدام از ما انسان کاملی نیستیم، به همین دلیل هیچوقت نمی‌توانیم کاری را کامل انجام دهیم، مخصوصاً اگر دفعه اولی باشد که آن را امتحان می‌کنیم. پشتکار به بچه‌ها کمک می‌کند هیچوقت دلسرد نشده و برای چیزهایی که می‌خواهند به تلاششان ادامه دهند. وقتی بسیارکوچک هستند کارهایی مثل راه رفتن، بازی کردن، غذا خوردن و از این قبیل را نمی‌توانند به خوبی و کامل انجام دهند. اما آنقدر تلاش می‌کنند که موفق می‌شوند زیرا هنوز با معنی دلسردی و ناامیدی آشنا نشده‌اند. اما این مسئله با بالا رفتن سنشان تغییر می‌کند. دچار ترس‌هایی می‌شوند و شروع به مقایسه خودشان با همسالان خود می‌کنند. فشارهای مدرسه و درس‌هایشان هم هست..

ما بعنوان والدین آنها باید بطور مداوم تشویقشان کنید که به راهشان ادامه داده، بیشترین تلاششان را به کار گیرند. باید به آنها نشان دهید که چقدر به وجودشان افتخار می‌کنید. وقتی می‌بینید خسته و ناامید شده‌اند، با هدایت و راهنمایی آنها و سوال پرسیدن از آنها به جای ارائه پاسخ سوالاتشان، به آنها کمک کنید. اگر در سن کم پشتکار داشتن را بیاموزند، در بزرگ و عظیمسالی افرادی پرتلاش و سخت‌کوش شده و یاد می‌گیرند که در هر کاری نهایت تلاششان را به کار گیرند.

 

عشق

آخرین مورد که البته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، آموزش شور و عشق به فرزندان است: شور زندگی و عشق به مردم و چیزهایی که از آن لذت می‌برند. بدون عشق آنها زندگی بسیار عادی و رویاهایی معمولی خواهند داشت. عشق مجموعه‌ای از سایر ارزش‌هایی است که در بالا ذکر کردیم زیرا باعث می‌شود هیجان زندگی کردن داشته باشند و آنها را تشویق می‌کند آدم‌های بهتری باشند. با داشتن زندگی سرشار از شور و عشق و اشتیاق و عشق ورزیدن به فرزندانتان به آنها عشق را بیاموزید. برای حتی کوچکترین چیزها اشتیاق نشان دهید. انرژی شما به فرزندانتان منتقل خواهد شد زیرا به این ترتیب می‌بینند که چقدر زندگی فوق‌العاده و عالی است.

 

ارزش‌های دیگری هم هستند که بچه‌ها باید با آنها آشنا شوند اما این موارد از مهمترین ارزش‌های زندگی بودند که برایتان عنوان کردیم. یادتان باشد بچه‌های ما نیاز به راهنمایی ما دارند. ما بعنوان والدین آنها، بزرگ و عظیمترین الگوی آنها به شمار می‌رویم و وقتی خودمان با این ارزش‌ها زندگی کنیم، به آنها کمک خواهیم کرد زندگی خود را به خوبی شکل دهند.

 

اما بجز این موارد ، در زیر مهارت های دیگری را بیان می کنیم که خوب است به فرزندان خود آموزش دهید وباید بدانیم این مهارت ها و ارزش ها و مهارت های مورد نیاز دیگردر مدارس ما  کار می شود انتخاب یک مدرسه ی خوب  یکی از وظایف والدین در قبال فرزند می باشد. ویادمان باشد گندم از گندم بروید جو زجو:

 

- شنا

- مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندانها بصورت روزانه

- دوچرخه سواری

- مرتب کردن تخت خواب

- مطالعه پیش از خواب

- آشپزی

- گره زدن بند کفش 

- تماشای تلوزیون و بازی های کامپیوتری بصورت متعادل

- استعمال کرم ضد آفتاب

- دوختن دکمه لباس

- گفتن زمان با یک ساعت غیر دیجیتال

- گرفتن بینی با دستمال

- شستن صحیح بدن در حمام و توالت

- اتو کردن لباسها

- انتخاب وعده های غذایی سالم

- تعمیر شیر آبی که چکه میکند

- کنترل خود هنگام عصبانیت

- حل معما

- نقشه خوانی

- احترام گذاردن به بزرگ ترها

- عذرخواهی بعد از اشتباه

- استفاده از توالت عمومی

- شستن لباسها

- کاشتن گل و درخت

- داشتن اعتماد بنفس

- سخنرانی در یک جمع

- استفاده از وسائط نقلیه عمومی بجای خودرو و ماشینی شخصی

- تمیز کردن بهم ریختگی ها

- خاموش کردن وسایلی که نیاز به کارندارد ؛قبل از ترک خانه

- لباس پوشیدن بر طبق مناسبت ها

- خواندن حداقل یک آهنگ بطور صحیح

- تفریح سالم

- آموزش نکات ایمنی روابط بی خطر

- چه زمانی نه بگویند

- سرودن شعر یا غزل

- کسب درآمد مشروع

- پس انداز پول و خرج هوشمندانه

- عفت کلام هنگام صحبت با دیگران

- پیدا کردن یک کتاب در کتابخانه

- کادو کردن یک هدیه

- خواندن روزنامه

- زمان گذاشتن برای افراد مستمند

- مستقل بودن و تکیه بر خود

- سرفه و عطسه در دستمال شخصی

- رهبری کردن یک گروه

- آموختن زبان دوم، بخصوص انگلیسی

- سؤال پرسیدن

- نگهداری از کودک

- مدیریت استرس

- تمایز خواسته ها از نیازها

- فن مذاکره و گفتگو

- نوشتن انشاء و مقاله

- جمع، تفریق، ضرب و تقسیم بدون استفاده از ماشین حساب

- کنار آمدن با افرادی که علاقه چندانی به آنها ندارند

- برخورد با اتفاقات دلخراش

- جشن گرفتن و تبریک گفتن به دیگران

- کنار آمدن با ناامیدی

- استفاده از کپسول اطفاء حریق

- پختن کیک

- خوب گوش دادن

منابع:

سلامت نیوز و.کتاب الگو های تربیت

 


ن : شبانی
ت : یک شنبه 3 فروردين 1393
معرفی وبلاگ فرزندم

برای دیدن وبلاگ کلیک نمایید:

http://www.elannoor.blogfa.com/

 


ن : شبانی
ت : پنج شنبه 24 بهمن 1392
خلاصه ومعرفی کتاب

مروري بر كتاب
چگونه در موقعیت دشوار واکنش سنجیده نشان بدهیم؟

 

از نیم قرن پیش تا کنون یافته­های روان­شناسی رشد و تحول اخلاقی و آزمونهای رشد اخلاقی که توسط پیاژه و کولبرگ ارائه شده مورد استفادة مراکز مشاوره­ای آموزش و پرورش و سایر مراکز روان­شناسی کشور ما بوده است و درسهای مربوط به این جنبه از رشد کودکان و نوجوانان در مراکز تربیت معلم و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در رشته­های مختلف روان­شناسی و علوم تربیتی در تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران نیز غالباً بر اساس دیدگاههای همین دو دانشمند ارائه شده و می­شود.

 

از سوی دیگر، در آثار دینی و فلسفی و تربیتی که در نیم قرن گذشته در ایران تألیف شده عموماً به کلیات مسائل اخلاقی پرداخته­اند و نمی­توان آنها را در شمار تحقیقات علمی در چگونگی رشد اخلاقی به حساب آورد. در پژوهشهایی نیز که تا کنون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی صورت گرفته نظریه­پردازی و مقیاس­سازی در حوزة رشد اخلاقی مورد توجه جدی واقع نشده است. بررسیهای مربوط به مأخذشناسی سنجش رشد و تربیت اخلاقی نیز نشان می­دهد که تا کنون در کشور ما آزمون بومی مناسبی در حوزة سنجش رشد اخلاقی تهیه و هنجاریابی نشده است.

 

در بررسیهایی که ما از آثار روان­شناسی به عمل آورده­ایم به این نتیجه رسیده­ایم که مسألة رشد اخلاقی در اکثر این آثار با دو مقولة رشد اجتماعی (یعنی چگونگی ارتباط با دیگران) و رشد شناختی (چگونگی قضاوت دربارة رفتار خود و دیگران) مرتبط شده است. مطابق این دیدگاهها دو مقولة رشد اخلاقی و رشد اجتماعی در ارتباط با یکدیگرند و روان­شناسان معمولاً این دو مقوله را در یک مجموعة واحد مورد بررسی قرار داده­اند. از این دیدگاه، همراه با رشد شناخت خود و هویت خود، فرد به­تدریج تصوری از خویشتن در میان دیگران و در ارتباط با دیگران پیدا می­کند که این تصور یکی از پایه­های شکل­دهندة مناسبات اجتماعی و اخلاقی او با دیگران است .

 

مطابق تعریفی که در روان­شناسی معمول است، رشد اخلاقی حاکی از جریان دستیابی به احساس عدالت در رابطه با دیگران، درستی و یا نادرستی این یا آن امر، و چگونگی رفتار فرد در هر یک از این امور است. در این تعریف، آن گونه که روان­شناسانی چون پیاژه و کولبرگ می­گویند، رشد اخلاقی به معنای تغییر در چگونگی استدلال کودکان در امور اخلاقی، نگرش آنان نسبت به قانون­شکنی، و رفتار آنان در مواجهه با مسائل اخلاقی است ...

 

مهارت فرزند پروری یکی از ضروری ترین و بنیادی ترین مهارت هاست که در صورت احساس مسوولیت و وظیفه در مقابل سرنوشت فرزندی که خود آن را به دنیا آورده ایم، قبل از تصمیم به بچه دار شدن، باید آنرا بیاموزیم.

 

طبق تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت، «فرزندپروری» جزو مشاغل و کارهای سخت طبقه بندی می شود که متاسفانه در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شود. طبق پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت ما باید ده اصل جهاني فرزند پروري موثر را ياد بگيريم.

 

اين ده اصل عبارتند از :

 

1- «خودآگاهی»
2- «همدلی»
3- «روابط بین فردی»
4- «ارتباط موثر»
5- «مقابله با هیجانات»
6- «مقابله با استرس»
7- «حل مساله»
8- «تصمیم گیری»
9- «تفکر خلاق»
10- «تفکر نقاد» مي باشد.

 

این مهارت ها هم اکنون در سراسر جهان به طور مشترک آموزش داده می شود.
علاوه بر این، اهمیت و حساسیت مهارت «فرزند پروری» بدین جهت است که گاه تنها یک جمله پدر و مادر به ویژه یک معلم می تواند سرنوشت کودک را به اوج خوشبختی و موفقیت و یا به قعر ذلت و بدبختی برساند.

 

 

 


فهرست
• انتخاب روش مهم است
• محبت به فرزند هرگز زياد نيست
• در حل مسائل فرزندتان شركت كنيد
• شيوه هاي تربيتي خود را متناسب با وضع فرزندتان انتخاب كنيد
• قانون بگذاريد و محدوديت اعمال كنيد
• در فرزندپروري ثبات داشته باشيد
• پرورش استقلال فرزند
• از انضباط سخت و خشن بپرهيزيد
• مقررات و تصميمات خود را تشريح كنيد
• با فرزندتان محترمانه رفتار كنيد

ن : شبانی
ت : جمعه 27 دی 1392
معرفی کتاب
معرفی کتاب | مشق بدون اشک نویسنده: لی كانتر - لی هاوسنر مترجم: سمانه اصفهانیان ناشر: معیار اندیشه زبان كتاب: فارسی تعداد صفحه: 160 اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1 کد کتاب: 96796 راهنمای والدین جهت ایجاد انگیزش در کودکان برای انجام تکالیف درسی و موفق شدن در مدرسه تکلیف درسی، ابزاری قوی برای تضمین موفقیت فرزندان ما، در مدرسه است که باید از این ابزار به نحو مطلوب استفاده شود. دانش آموزانی که به طور مداوم، تکالیف درسی را انجام می دهند از آنهایی که از این کار سر باز می زنند، موفق ترند. دانش آموزان با انجام تکلیف درسی، می توانند امور تحصیلی خود را در کلیه ی زمینه ها بهبود بخشند. تکلیف درسی راهی برای آموزش مسئولیت: زمانی که فرزندان ما خیلی کوچکند، اغلب والدین به جای آن ها تصمیم می گیرند. انجام تکلیف درسی برای بسیاری از کودکان، اولین مسئولیتی است که تماما به عهده ی آنها واگذار شده، خواه در مدرسه انجام دهند و یا در خانه، به هر حال مسئولیت بر دوش فرزندان شماست. بچه ها از طریق تکلیف درسی، مهارت هایی را می آموزند که برای آینده ی آن ها که بایستی بزرگسالانی غیر وابسته، دارای انگیزه و موفق باشند ضروری است. آنها با پی گیری دستورات معلم به صورت مستقل عمل کردن را می آموزند. وظیفه را از شروع به پایان می رسانند. به تنظیم زمان پرداخته و همچنین تمام استعدادهای خودرا به کار میگیرند. تکلیف درسی حلقه اصلی ارتباط بین خانه و مدرسه: تکالیف درسی، بهترین وسیله ای است که توسط آن ارتباط روزانه با تعلیم و تربیت فرزندان تان را حفظ می کنید. همچنین می تواند تماس مستمری بین شما، فرزند و معلم او فراهم می آورد. شاگردان می توانند معلم غیر شایسته را بدون از دست دادن اشتیاق به یادگیری، تحمل کنند یا این که با بودجه های ناچیز، امکانات پیش پا افتاده می توانند به تحصیل شان ادامه دهند. اما بدون پشتیبانی والدین و دلگرمی و انگیزش و انضباط از جانب خانه، مطمئنا بچه ها نگرشی منفی نسبت به یادگیری و مدرسه پیدا خواهند کرد. در یک کلام « با مشق بدون اشک» فرزندان ما می توانند به زودی در مسیر موفقیت قرار گیرند. هدف این كتاب آن است كه زمانی را كه صرف انجام تكالیف درسی بچه‌ها می‌كنید،‌ هم برای شما و هم برای آنها مثبت و موثر سازد. تكالیف درسی برای والدین فرصتی را فراهم می‌آورد تا در زمینه موفقیت فرزندانشان در مدرسه، به آنان كمك كنند و برای فرزندان شاید نخستین فرصتی باشد كه به آنها امكان دهد مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرند و از موفقیت امری مهم احساس رضایت كنند. این کتاب در کتابخانه مدرسه جهت استفاده معلم های گرامی و والدین عزیز موجود می باشد.
ن : شبانی
ت : جمعه 27 دی 1392
معرفی کتاب

«ماه ها در درون اقیانوس کوچکم شناور بودم. با صدای قلبت آشنا شدم و قصه زندگی را از قلب تو شنیدم. با تو به همه جا رفتم و تا خلوت تنهائیت راه یافتم. هرگز لحظه آمدنم را به دنیای بزرگسالان فراموش نمی کنم، و تو مرا که با عزلت خو کرده بودم. مرا که بی تو نفس نمی کشیدم، مرا که با تو بودم و بودنم را دوست داشتم، یکباره از خود راندی. ضربه های زندگی آغاز شد، ضربه ای برای بی تو نفس کشیدن و بی تو بودن. گه گاه صدای قلبت را می شنیدم، وقتی مرا در آغوش می گرفتی و همان قصه محبوب زندگی من. مرا در لباسهای زیبا و تورهای لطیف تخت خوابم محبوس کردید. باید می گریستم تا به من غذا بدهید. باید فریاد می زدم تا به سراغم می آمدید. می خواستم ببینم، پرده ها را می کشیدید تا بخوابم، می خواستم گوش کنم، آرام حرف می زدید تا نشنوم. روزها سریع می گذشتند می خواستم لمس کنم، با دستم با دهانم، می خواستم بدوم، می خواستم و می خواستم و نه گفتن های شما شروع شد. برای من قانون ساختید، اشتباهاتم را به رخم کشیدید و ... . »(1)

 

مسائل مربوط به کودکان مسیری به بلندای تاریخ دارد و هر آنچه می خوانیم، می شنویم و می گوییم، بازهم ما را در اول راه قرار می دهد و مسیری بس طولانی در پیش رو.

از طرف دیگر تفاوت های فردی کودکان، مساله ای است که نمی توان بدان توجه نکرد و هر کودکی چه بسا مسائل خاص خود را داشته و برای سامان دهی رفتارش راهکار بخصوصی را می طلبد. بنابراین هرگز نمی توان با یک الگوی خاص تربیتی، رفتاری را در کودک تغییر داده و یا کنترل کرد. از این رو والدین و مربیان باید بسان یک جستجوگر، مدام در پی یافتن راهی دیگر و روشی مناسب تر در میان کتاب ها و متون تلاش نمایند تا بهترین راهکار را با توجه به ویژگی سنی و تفاوتهای فردی کودک پیدا کنند.

کودک

 

کتاب انضباط بدون اشک 2، کتابی است که در این زمینه می تواند برای والدین و مربیان بسیار سودمند باشد. موافقین این کتاب معتقدند که «کودکان موجوداتی اجتماعی هستند و نیازمند احساس تعلق. بنابراین باید در جهت شناسائی هدفهای اشتباه رفتارهای ناسازگارانه کودک تلاش شود. در حالیکه ما به جای اصلاح رفتار، مساله را پیچیده تر می کنیم.

در این کتاب با طرح سؤالات بازشناختی، به کودک فرصت می دهیم که خود علت رفتار ناسازگارانه را دریابد و در جهت اصلاح رفتار خود تلاش کند.

 

کتاب در 12 فصل تنظیم شده است. که ظاهراً در تمامی فصول کتاب روی سخن مربیان و معلمین هستند. اما به مرور در می یابید که نه فقط معلمین بلکه والدین نیز می توانند از آن بهره مند شوند چرا که شخصیت کودک شکل گرفته از محیط خانواده است و باید ارتباط تنگاتنگی میان خانه و مدرسه وجود داشته باشد. الگوهای رفتاری از زمان کودکی شکل می گیرد و چه بسیار رفتارهای کودکان نتیجه روشهای تربیتی والدین است.

این کتاب را می توانید در سبد هدایای خود برای دوستان قرار دهید.

 

تبیان- خانواده و زندگی

نویسنده: فرشته مجیب( عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)

 


ن : شبانی
ت : جمعه 27 دی 1392
جشنواره جابربن حيان
ن : شبانی
ت : شنبه 11 آذر 1391
شروع سال تحصيلي


ن : شبانی
ت : شنبه 1 مهر 1391
دهه ی کرامت

 دهه ي كرامت برشما مبارك باد


ن : شبانی
ت : شنبه 1 مهر 1391
فیلم اهانت آمیز+ مقدسات


خواستم بگويم :

اولئك كالانعام:

بل هم اضل سزاوارتر آمد

" اى مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى،
حيف است درباره ي آن ها به كار رود.
پس بخوانيد:
اعوذ بالله من شر الرجس النجس الخبيث المخبث الشيطان الرجيم
تعفنشان انسان را آزار ميدهد.

ن : شبانی
ت : شنبه 25 شهريور 1391
توزیع هفتگی مواد درسی
ن : شبانی
ت : سه شنبه 21 شهريور 1391
تسليت
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام را خدمت
 همه ي دوستدارانش تسليت عرض مي نماييم.



من أحب لله و أبغض لله و أعطي لله فهو ممن كمل إيمانه .

امام جعفر صادق (ع) : هر كه براي خدا دوست دارد و براي خدا دشمن دارد و براي خدا عطاء كند ، از كساني است كه ايمانش كامل است .
     اصول كافي ، ج 3 ، ص 189


ان المسلمين يلتقيان ، فافضلهما أشدهما حبا لصاحبه .

امام جعفر صادق (ع) : از دو مسلمان كه به هم برخورد مي كند آن كه ديگري را بيشتر دوست دارد بهتر است .
اصول كافي ، ج 3 ، ص 193



 
جعل الخير كله في بيت و جعل مفتاحه الزهد في الدنيا .

امام جعفر صادق (ع) : همه خير در خانه اي نهاده شده و كليدش را زهد و بي رغبتي به دنيا قرار داده اند .
style="color: brown">    اصول كافي ، ج 3 ، ص 194

 

اذا أراد الله بعبد خيرا زهده في الدنيا و فقهه في الدين و بصره عيوبها و من أوتيهن فقد أوتي خير الدنيا و الاخرة .

امام جعفر صادق (ع) : چون خدا خير بنده اي را خواهد او را نسبت به دنيا بي رغبت و نسبت به دين دانشمند كند و به دنيا بينايش سازد و به هر كه اين خصلتها داده شود خير دنيا و آخرت داده شده .
style="color: brown">

حدیث پنجم:
خف الله كأنك تراه و إن كنت لا تراه فإنه يراك .

امام جعفر صادق (ع) : چنان از خدا بترس كه گويا او را مي بيني و اگر تو او را نمي بيني او تو را مي بيند .

اصول كافي ، ج 3 ، ص 110

 

اصول كافي ، ج 3 ، ص 196


 


ن : شبانی
ت : سه شنبه 21 شهريور 1391
گروه هاي آموزشي مدارس

گروه هاي آموزشي مدارس جايگاهي براي تبادل تجربيات وارائه ي پيشنهادهاي سازنده اموزشي وپرورشي به صورت تخصصي وعلمي است كه راهكارهاي اجرايي را گسترش مي دهند


ن : شبانی
ت : چهار شنبه 1 شهريور 1391
يافتن اهميت

تقدير وتشكر از مسئولين محترمي كه به اهميت ديدارهاي آموزشي وبازديد از كلاس هاي درس به صورت مستمر پي بردند وزمينه ي قانوني اجراي اين مهم را فراهم نمودند .

راهبران آموزشي :

 متشكل از كارشناسان حوزه ي آموزش ابتدايي در طول سال تحصيلي با درخواست مدير يا نظر اداره از كلاس هاي درس به طور موظف بازديد داشته وپس از ارائه ي گزارش راهكارهاي مناسب پيشرفت بررسي و ارائه مي شود.


ن : شبانی
ت : چهار شنبه 1 شهريور 1391
تسليت

شهادت امير مؤمنان حضرت علي عليه السلام را خدمت همه ي دوستداران آن حضرت تسليت عرض مي نماييم.


ن : شبانی
ت : پنج شنبه 19 مرداد 1391
تبريك

ميلاد مسعود دومين اختر تابناك آسمان امامت وولايت برشما مبارك باد.

امام حسن عليه‏السلام : إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ ؛

امام حسن عليه‏السلام :نيكوترين نيكو ، خُلق نيكو است .


ن : شبانی
ت : شنبه 1 فروردين 0
تبريك

ميلاد مسعود دومين اختر تابناك آسمان امامت وولايت برشما مبارك باد.

امام حسن عليه‏السلام : إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ ؛

امام حسن عليه‏السلام :نيكوترين نيكو ، خُلق نيكو است .


ن : شبانی
ت : شنبه 1 فروردين 0
تبريك

ميلاد مسعود دومين اختر تابناك آسمان امامت وولايت برشما مبارك باد.

امام حسن عليه‏السلام : إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ ؛

امام حسن عليه‏السلام :نيكوترين نيكو ، خُلق نيكو است .


ن : شبانی
ت : شنبه 1 فروردين 0
تبريك

ميلاد مسعود دومين اختر تابناك آسمان امامت وولايت برشما مبارك باد.

امام حسن عليه‏السلام : إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ ؛

امام حسن عليه‏السلام :نيكوترين نيكو ، خُلق نيكو است .


ن : شبانی
ت : شنبه 1 فروردين 0
رمضان

فرا رسيدن ماه ميهماني خدا برشما مبارك باد.

التماس دعا

چهل حديث درباب ماه مبارك رمضان و روزه

 

1-پايه‏ هاى اسلام

قال الباقر عليه السلام:

بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه.

امام باقر عليه السلام فرمود:

اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).

فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1

 

2-فلسفه روزه

قال الصادق عليه السلام:

انما فرض الله الصيام ليستوى به الغنى و الفقير.

امام صادق عليه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.

من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1

3-روزه آزمون اخلاص

قال اميرالمومنين عليه السلام:

فرض الله ... الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على عليه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.

نهج البلاغه، حكمت 252

4-روزه ياد آور قيامت

قال الرضا عليه السلام:

انما امروا بالصوم لكى يعرفوا الم الجوع و العطش فيستدلوا على فقر الاخر.

امام رضا عليه السلام فرمود:

مردم به انجام روزه امر شده‏ اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند.

وسائل الشيعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرايع، ص 10

5-روزه زكات بدن

قال رسول الله صلى الله عليه و آله لكل شيئى زكاة و زكاة الابدان الصيام.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

الكافى، ج 4، ص 62، ح 3

6-روزه سپر آتش

قال رسول الله صلى الله عليه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»

الكافى، ج 4 ص 162

7-اهميت روزه

الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج 96، ص 257

8-روزه نفس

قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.

اميرالمومنان على عليه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.

غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64

9-روزه واقعى

قال اميرالمومنين عليه السلام

الصيام اجتناب المحارم كما يمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

امام على عليه السلام فرمود:

روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.

بحار ج 93 ص 249

10-برترين روزه

قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن.

امام على عليه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80

11-روزه چشم و گوش

قال الصادق عليه السلام

اذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.

امام صادق عليه السلام فرمود:

آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز كند.»

الكافى ج 4 ص 87، ح 1

12-روزه اعضا و جوارح

عن فاطمه الزهرا سلام الله عليها

ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

حضرت زهرا عليها السلام فرمود:

روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.

بحار، ج 93 ص 295

13-روزه ناقص

قال الباقر عليه السلام

لا صيام لمن عصى الامام و لا صيام لعبد ابق حتى يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصيام لولد عاق حتى يبر.

امام باقر عليه السلام فرمود:

روزه اين افراد كامل نيست:

1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند.

2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد.

3 - زنى كه اطاعت‏ شوهر نكرده تا اينكه توبه كند.

4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود.

بحار الانوار ج 93، ص 295.

14-روزه بى ارزش

قال اميرالمومنين عليه السلام

كم من صائم ليس له من صيامه الا الجوع و الظما و كم من قائم ليس له من قيامه الا السهر و العناء.

امام على عليه السلام فرمود:

چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمى‏برد.

نهج البلاغه، حكمت 145

15-روزه و صبر

عن الصادق عليه السلام فى قول الله عزوجل

«واستعينوا بالصبر و الصلوة‏»

قال: الصبر الصوم.

امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 298، ح 3

16-روزه و صدقه

قال الصادق عليه السلام

صدقه درهم افضل من صيام يوم.

امام صادق عليه السلام فرمود

يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 218، ح 6

17-پاداش روزه

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله تعالى

الصوم لى و انا اجزى به

رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:

روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.

وسائل الشيعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30

18-جرعه نوشان بهشت

قال رسول الله صلى الله عليه و آله

من منعه الصوم من طعام يشتهيه كان حقا على الله ان يطعمه من طعام الجنة و يسقيه من شرابها.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند.

بحار الانوار ج 93 ص 331

19-خوشا بحال روزه داران

قال رسول الله صلى الله عليه و آله

طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذين يشبعون يوم القيامة

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت ‏سير مى‏شوند.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 299، ح‏2.

20-مژده به روزه داران

قال الصادق عليه السلام

من صام لله عزوجل يوما فى شدة الحر فاصابه ظما و كل الله به الف ملك يمسحون وجهه و يبشرونه حتى اذا افطر.

امام صادق عليه السلام فرمود:

هر كس كه در روز بسيار گرم براى خدا روزه بگيرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بكشند و او را بشارت دهند تا هنگامى كه افطار كند.

الكافى، ج 4 ص 64 ح 8; بحار الانوار ج 93 ص 247

21-شادى روزه دار

قال الصادق عليه السلام

للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

امام صادق عليه السلام فرمود:

براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:

1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)

وسائل الشيعه، ج 7 ص 290 و 294 ح‏6 و 26.

22-بهشت و باب روزه‏ دارن

قال رسول الله صلى الله عليه و آله

ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح‏31 _ معانى الاخبار ص 116

23-دعاى روزه‏ داران

قال الكاظم (عليه السلام)

دعوة الصائم تستجاب عند افطاره

امام كاظم (عليه السلام) فرمود:

دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.

بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33.

24-بهار مومنان

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)

الشتاء ربيع المومن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه.

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:

زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گيرد.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 302، ح 3.

25-روزه مستحبى

قال الصادق (عليه السلام)

من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلك صيام ثلاثة ايام من كل شهر.

امام صادق عليه السلام فرمود:

هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است.

وسائل الشيعه، ج 7، ص 313، ح 33

26-روزه ماه رجب

قال الكاظم (عليه السلام)

رجب نهر فى الجنه اشد بياضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام يوما من رجب سقاه الله من ذلك النهر.

امام كاظم (عليه السلام) فرمود:

رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند.

من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 56 ح 2 _ وسائل الشيعه ج 7 ص 350 ح 3

27-روزه ماه شعبان

من صام ثلاثة ايام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرين متتابعين.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسوب مى‏كند.

وسائل الشيعه ج 7 ص 375،ح 22

28-افطارى دادن(1)

قال الصادق (عليه السلام)

من فطر صائما فله مثل اجره

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.

الكافى، ج 4 ص 68، ح 1

29-افطارى دادن (2)

قال الكاظم (عليه السلام)

فطرك اخاك الصائم خير من صيامك.

امام كاظم (عليه السلام) فرمود:

افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.

الكافى، ج 4 ص 68، ح 2

30-روزه خوارى

قال الصادق (عليه السلام)

من افطر يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه

امام صادق (عليه السلام)فرمود:

هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود

وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 _ من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 9

31-رمضان ماه خدا

قال اميرالمومنين

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى

امام على (عليه السلام) فرمود:

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 266، ح 23.

32-رمضان ماه رحمت

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)

... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:

رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم.

بحار الانوار، ج 93، ص 342

33-فضيلت ماه رمضان

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)

ان ابواب السماء تفتح فى اول ليلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر ليلة منه

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:

درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.

بحار الانوار، ج 93، ص 344

34-اهميت ماه رمضان

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)

لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنة

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:

اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.

بحار الانوار، ج 93، ص 346

35-قرآن و ماه رمضان

قال الرضا (عليه السلام)

من قرا فى شهر رمضان اية من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غيره من الشهور.

امام رضا (عليه السلام) فرمود:

هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را بخواند.

بحار الانوار ج 93، ص 346

-36-شب سرنوشت ساز

قال الصادق (عليه السلام)

راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8

37-برترى شب قدر

قيل لابى عبد الله (عليه السلام)

كيف تكون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر.

از امام صادق (عليه السلام) سوال شد:

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 256، ح 2

38-تقدير اعمال

قال الصادق (عليه السلام)

التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بيست‏سوم.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 259

39-احياء شب قدر

عن فضيل بن يسار قال:

كان ابو جعفر (عليه السلام) اذا كان ليلة احدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ فى الدعا حتى يزول الليل فاذا زال الليل صلى.

فضيل بن يسار گويد:

امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يكم و بيست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آيد و آنگاه كه شب به پايان مى‏رسيد نماز صبح را مى‏خواند.

وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4

40-زكات فطره

قال الصادق (عليه السلام)

ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة يعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله عليه و آله) من تمام الصلوة.

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) كمال نماز است.

وسائل الشيعه، ج 6 ص 221، ح 5

 

چهل حديث روزه
گردآورنده محمد ح


ن : شبانی
ت : چهار شنبه 28 تير 1391
تبریک

 

 

میلاد مسعود منجی عالم بشریت حضرت مهدی صاحب الزمان را خدمت همه ی عدالت خواهان جهان تبرک عرض می نماییم

پرسش های مهدوی   آغاز ظهور


ن : شبانی
ت : دو شنبه 12 تير 1391
تبریک

کسب رتبه ی دوم استانی در جشنواره ی الگوهای مناسب تدریس را خدمت (خانم استادی - خانم شبخوان - خانم مسعودی)وهمکاران گرامی از دبستان شاهدعلی بن ابی طالب علیه السلام ،

تبریک عرض می نماییم. 


ن : شبانی
ت : دو شنبه 12 تير 1391
تبریک

کسب رتبه ی اول گروه های آموزشی تربیت بدنی ابتدایی در استان اصفهان را خدمت خانم فینی زاده وهمکاران تربیت بدنی تبریک عرض می نماییم.


ن : شبانی
ت : دو شنبه 12 تير 1391
تبریک

کسب عنوان منتخب استانی در جشنواره ی الگوی برتر مدیریت را به جناب آقای قاسم اف وهمکاران محترم در دبستان علی خجسته کیا تبریک عرض می نماییم.

 


ن : شبانی
ت : دو شنبه 12 تير 1391
معرفی سایت قرآنی
ن : شبانی
ت : شنبه 3 تير 1391
  • اعمال ماه شعبان المعظم

    عبادت و صلوات

    فضیلت ماه شعبان

    شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌كرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر كه یك روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است كه چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید. به حقّ آن خدایى كه جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى‌كنم كه از پدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم كه فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیه السلام كه هر كه روزه بگیرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت كرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند.

    شیخ از صفوان جمال روایت كرده كه گفت : حضرت صادق علیه السلام به من فرمود كسانى را كه در اطراف تو هستند را بر روزه گرفتن در ماه شعبان ترغیب کن. گفتم فدایت شوم مگر در فضیلت آن چیزى هست؟ فرمود بله همانا كه رسول خدا صلى الله علیه و آله هر گاه هلال ماه شعبان را مى‌دید به مُنادیى امر مى‌فرمود كه در مدینه ندا مى‌كرد: اى اهل مدینه من رسولم از جانب رسول خدا صلى الله علیه و آله به سوى شما. ایشان مى‌فرماید آگاه باشید همانا شعبان ماه من است پس خدا رحمت كند كسى را كه یارى كند مرا بر ماه من یعنى روزه در آن ماه روزه بگیرد.

    سپس از حضرت صادق علیه السلام و ایشان از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که مى‌فرمود: از زمانى كه شنیدم منادى رسول خدا صلى الله علیه و آله ندا كرد در ماه شعبان، ترک نشد از من روزه شعبان و ترک نخواهد شد از من تا مدتى كه حیات دارم ان شاء الله تعالى.

    سپس مى‌فرمود كه روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خدا است.

    اعمال این ماه شریف بر دو قِسم است: اعمال مشتركه و اعمال مختصه .

     

    عبادت و صلوات

    اعمال مشتركه ماه شعبان

     

    1- هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود.

    2- هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود. و در بعضى روایات "الْحَىُّ الْقَیُّومُ" پیش از "الرَّحْمنُ الرَّحیمُ" است و عمل به هر دو خوبست و از روایات استفاده مى‌شود كه بهترین دعاها و ذكرها در این ماه استغفار است و هر كس هر روز در این ماه هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى دیگر استغفار كند.

    3- صدقه دادن در این ماه اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می‌کند. از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است كه آن حضرت در باب فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان؟ راوى عرض كرد یابن رسول الله چه ثوابی دارد كسى كه یك روز از شعبان را روزه بگیرد؟

    حضرت فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست.

    عرض كرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار . هر كس  در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان كه یكى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌كند تا آن كه در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى كه به اندازه كوه اُحُد شده باشد.

    4- در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » را كه ثواب بسیار دارد؛ گفته شود. از جمله آن كه عبادت هزار ساله در نامه عملش نوشته شود.

    5- در هر پنجشنبه این ماه دو ركعت نماز اقامه شود؛ که در هر ركعت بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد بار صلوات فرستاده شود تا حق تعالى هر حاجتى که دارد را برآورد. چه در امور دنیوی و یا  در امور معنوی. و نیز روزه این ماه فضیلت بسیار دارد و روایت شده كه در هر روز پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌كنند. پس ملائكه عرض مى‌كنند خداوندا بیامرز روزه‌داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در روایت نبوى آمده است كه هر كه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد حقّ‌تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حاجت‌هاى آخرت او را برآورد.

    عبادت و صلوات

    6- در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود .

    7- در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نیمه آن صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده، خوانده شود که به شرح ذیل است :

    اَللّهُمََّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجارِیَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ یَامَنُ مَنْ رَكِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.

    اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْكَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكینِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً كَثیرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْكَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ.

    اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِكَ وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ وَ اَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ وَ هذا شَهْرُ نَبِیِّكَ سَیِّدِ رُسُلِكَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى كانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ فى لَیالیهِ وَ اَیّامِهِ بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ.

    اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَ نَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْكَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاكَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْیارِ .

    عبادت و صلوات

    8- در این ماه مناجات شعبانیه خوانده شود. این مناجات از ابن خالویه نقل شده و گفته این مناجات حضرت امیرالمؤمنین و امامان است.

    اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَیْتُكَ وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَیْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیْكَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیكَ مُسْتَكیناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَیْكَ راجِیاً لِما لَدَیْكَ ثَوابى وَ تَعْلَمُ ما فى نَفْسى وَ تَخْبُرُ حاجَتى وَ تَعْرِفُ ضَمیرى وَلا یَخْفى عَلَیْكَ اَمْرُ مُنْقَلَبى وَ مَثْواىَ وَ ما اُریدُ اَنْ اُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقى واَتَفَوَّهُ بِهِ مِنْ طَلِبَتى وَ اَرْجُوهُ لِعاقِبَتى وَ قَدْ جَرَتْ مَقادیرُكَ عَلَىَّ یا سَیِّدى فیما یَكُونُ مِنّى اِلى آخِرِ عُمْرى مِنْ سَریرَتى وَ عَلانِیَتى وَ بِیَدِكَ لا بِیَدِ غَیْرِكَ زِیادَتى وَ نَقْصى وَ نَفْعى وَ ضَرّى اِلهى اِنْحَرَمْتَنى فَمَنْ ذَاالَّذى یَرْزُقُنى وَ اِنْ خَذَلْتَنى فَمَنْ ذَاالَّذى یَنْصُرُنى.

    اِلهى اَعُوذُبِكَ مِنَ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ اِلهى اِنْ كُنْتُ غَیْرَ مُسْتَاْهِلٍ لِرَحْمَتِكَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلىَّ بِفَضْلِ سِعَتِكَ اِلهى كَاَنّى بِنَفْسى واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْكَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَكُّلى عَلَیْكَ فَقُلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنى بِعَفْوِكَ اِلهى اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلى وَ لَمْ یُدْنِنى مِنْكَ عَمَلى فَقَدْ جَعَلْتُ الاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْكَ وَسیلَتى.

    اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى فِى النَّظَرِ لَها فَلَهَا الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها اِلهى لَمْ یَزَلْ بِرُّكَ عَلَىَّ اَیّامَ حَیوتى فَلا تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنّى فى مَماتى اِلهى كَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لى بَعْدَ مَماتى وَ اَنْتَ لَمْ تُوَلِّنى اِلاّ الْجَمیلَ فى حَیوتى اِلهى تَوَلَّ مِنْ اَمْرى ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَعُدْ عَلَىَّ بِفَضْلِكَ عَلى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ اِلهى قَدْ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُنُوباً فِى الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلى سَتْرِها عَلَىَّ مِنْكَ فى الاُْخْرى اِذْ لَمْ تُظْهِرْها لاَِحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحینَ فَلا تَفْضَحْنى یَوْمَ الْقِیمَةِ عَلى رُؤُسِ الاْشْهادِ اِلهى جُودُكَ بَسَطَ اَمَلى وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلى اِلهى فَسُرَّنى بِلِقاَّئِكَ یَوْمَ تَقْضى فیهِ بَیْنَ عِبادِكَ اِلهى اعْتِذارى اِلَیْكَ اِعْتِذارُ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرى یا اَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ اِلَیْهِ الْمُسیئُونَ.

    اِلهى لا تَرُدَّ حاجَتى وَلا تُخَیِّبْ طَمَعى وَلا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجاَّئى وَ اَمَلى اِلهى لَوْ اَرَدْتَ هَوانى لَمْ تَهْدِنى وَ لَوْ اَرَدْتَ فَضیحَتى لَمْ تُعافِنى. اِلهى ما اَظُنُّكَ تَرُدُّنى فى حاجَةٍ قَدْ اَفْنَیْتُ عُمْرى فى طَلَبِها مِنْكَ اِلهى فَلَكَ الْحَمْدُ اَبَداً اَبَداً داَّئِماً سَرْمَداً یَزیدُ وَلا یَبیدُ كَما تُحِبُّ وَ تَرْضى اِلهى اِنْ اَخَذْتَنى بِجُرْمى اَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ اِنْ اَخَذْتَنى بِذُنُوبى اَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ اِنْ اَدْخَلْتَنىِ النّارَ اَعْلَمْتُ اَهْلَها اَنّى اُحِبُّكَ اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَدْ كَبُرَ فى جَنْبِ رَجاَّئِكَ اَمَلى اِلهى كَیْفَ اَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحْروماً وَ قَدْ كانَ حُسْنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما.ً

     اِلهى وَ قَدْ اَفْنَیْتُ عُمْرى فى شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَیْتُ شَبابى فى سَكْرَةِ التَّباعُدِ مِنْكَ اِلهى فَلَمْ اَسْتَیْقِظْ اَیّامَ اغْتِرارى بِكَ وَ رُكُونى اِلى سَبیلِ سَخَطِكَ. اِلهى وَ اَنَا عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَیْنَ یَدَیْكَ مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَیْكَ اِلهى اَنَا عَبْدٌ اَتَنَصَّلُ اِلَیْكَ مِمَّا كُنْتُ اُواجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْیائى مِنْ نَظَرِكَ وَ اَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ اِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِكَ اِلهى لَمْ یَكُنْ لى حَوْلٌ فَانْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِكَ اِلاّ فى وَقْتٍ اَیْقَظْتَنى لِمَحَبَّتِكَ وَ كَما اَرَدْتَ اَنْ اَكُونَ كُنْتُ فَشَكَرْتُكَ بِاِدْخالى فى كَرَمِكَ وَ لِتَطْهیرِ قَلْبى مِنْ اَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ اِلهى اُنْظُرْ اِلَىَّ نَظَرَ مَنْ نادَیْتَهُ فَاَجابَكَ وَاْستَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَاَطاعَكَ یا قَریبَاً لا یَبْعُدُ عَنِ المُغْتَرِّ بِهِ وَ یا جَواداً لایَبْخَلُ عَمَّنْ رَجا ثَوابَهُ. اِلهى هَبْ لى قَلْباً یُدْنیهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِساناً یُرْفَعُ اِلَیْكَ صِدْقُهُ وَ نَظَراً یُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ اِلهى إنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَیْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِكَ غَیْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ اَقْبَلْتَ عَلَیْهِ غَیْرُ مَمْلُوكٍ. اِلهى اِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِكَ لَمُسْتَنیرٌ وَ اِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ لَمُسْتَجیرٌ وَ قَدْ لُذْتُ بِكَ یا اِلهى فَلا تُخَیِّبْ ظَنّى مِنْ رَحْمَتِكَ وَلا تَحْجُبْنى عَنْ رَاْفَتِكَ اِلهى اَقِمْنى فى اَهْلِ وِلایَتِكَ مُقامَ مَنْ رَجَا الزِّیادَةَ مِنْ مَحَبَّتِكَ اِلهى وَ اَلْهِمْنى وَ لَهاً بِذِكْرِكَ اِلى ذِكْرِكَ وَ هِمَّتى فى رَوْحِ نَجاحِ اَسْماَّئِكَ وَ مَحَلِّ قُدْسِكَ.

    اِلهى بِكَ عَلَیْكَ اِلاّ اَلْحَقْتَنى بِمَحَلِّ اَهْلِ طاعَتِكَ وَالْمَثْوَى الصّالِحِ مِنْ مَرْضاتِكَ فَاِنّى لا اَقْدِرُ لِنَفْسى دَفْعاً وَلا اَمْلِكُ لَها نَفْعاً اِلهى اَنَا عَبْدُكَ الضَّعیفُ الْمُذْنِبُ وَ مَمْلُوكُكَ الْمُنیبُ فَلا تَجْعَلْنى مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَكَ وَ حَجَبَهُ سَهْوُهُ عَنْ عَفْوِكَ اِلهى هَبْ لى كَمالَ الاِنْقِطاعِ اِلَیْكَ وَ اَنِرْ اَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِیاَّءِ نَظَرِها اِلَیْكَ حَتّى تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلوُبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ اِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ اِلهى وَاجْعَلْنى مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاَجابَكَ وَلاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِكَ فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَكَ جَهْراً.

    اِلهى لَمْ اُسَلِّطْ عَلى حُسْنِ ظَنّى قُنُوطَ الاْیاسِ وَلاَ انْقَطَعَ رَجاَّئى مِنْ جَمیلِ كَرَمِكَ اِلهى اِنْ كانَتِ الْخَطایا قَدْ اَسْقَطَتْنى لَدَیْكَ فَاصْفَحْ عَنّى بِحُسْنِ تَوَكُّلى عَلَیْكَ اِلهى اِنْ حَطَّتْنِى الذُّنُوبُ مِنْ مَكارِمِ لُطْفِكَ فَقَدْ نَبَّهَنِى الْیَقینُ اِلى كَرَمِ عَطْفِكَ اِلهى اِنْ اَنامَتْنِى الْغَفْلَةُ عَنِ الاِسْتْعِدادِ لِلِقاَّئِكَ فَقَدْ نَبَّهَنِى الْمَعْرِفَةُ بِكَرَمِ آلاَّئِكَ اِلهى اِنْ دَعانى اِلَى النّارِ عَظیْمُ عِقابِكَ فَقَدْ دَعانى اِلَى الْجَنَّةِ جَزیلُ ثَوابِكَ.

    اِلهى فَلَكَ اَسْئَلُ وَ اِلَیْكَ اَبْتَهِلُ وَ اَرْغَبُ وَ اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَنى مِمَّنْ یُدیمُ ذِكَرَكَ وَلا و یَنْقُضُ عَهْدَكَ وَلا یَغْفُلُ عَنْ شُكْرِكَ وَلا یَسْتَخِفُّ بِاَمْرِكَ اِلهى وَ اَلْحِقْنى بِنُورِ عِزِّكَ الاْبْهَجِ فَاَكُونَ لَكَ عارِفاً وَ عَنْ سِواكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خاَّئِفاً مُراقِباً یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ الِهِ الطّاهِرینَ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً كَثیراً.

    این از مناجات‌هاى جَلیلُ الْقَدْر اَئمه عَلیهمُ السلام است.

    عبادت و صلوات

    اعمال مُختصّه ماه شعبان

    شب اوّل

    دوازده ركعت که در هر رکعت حمد یک مرتبه و یازده مرتبه توحید خوانده شود.

     

    روز اوّل

    1- روزه‌ این روز فضیلت بسیار دارد و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده كه هر كه روز اوّل شعبان را روزه بگیرد براى او بهشت واجب می‌شود.

    2- سید بن طاوس از حضرت رسول صَلَّى اللهِ علیه و آله براى كسى كه سه روز اوّل این ماه را روزه بگیرد ثواب بسیارى نقل كرده است.

    3- در شب‌هاى سه روز اول دو ركعت نماز وارد شده که در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید یازده مرتبه خوانده شود.

     

    روز سوّم

    روز سوم، روز مباركى است كه امام حسین بن على علیهماالسلام در این روز متولد گشت. از قاسم بن عَلاء همدانى وكیل امام حسن عسكرى علیه السلام نامه‌ای رسیده که مولاى ما امام حسین علیه‌السلام در روز پنجشنبه سوم شعبان متولد گشت پس این روز را روزه گرفته شود و دعای ذیل در آن روز خوانده شود.

    اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فى هذَا الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ قَبْلَ اْستِهْلالِهِ وَ وِلادَتِهِ بَكَتْهُ السَّماَّء ُوَ مَنْ فیها وَالاْرْضُ وَ مَنْ عَلَیْها وَ لَمّا یَُطَاْ لابَتَیْها قَتیلِ الْعَبْرَةِ وَ سَیِّدِ الاُْسْرَةِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ یَوْمَ الْكَرَّةِ الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَالشِّفاَّءَ فى تُرْبَتِهِ والْفَوْزَ مَعَهُ فى اَوْبَتِهِ والاْوصِیاَّءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قاَّئِمِهِمْ وَ غَیْبَتِهِ حَتّى یُدْرِكُوا الاْوْتارَ وَ یَثْاَروُا الثّارَ وَ یُرْضُوا الْجَبّارَ وَ یَكُونُوا خَیْرَ اَنْصارٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِمْ مَعَ اْختِلافِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ. اَللّهُمَّ فَبِحَقِّهِمْ اِلَیْكَ اَتَوَسَّلُ وَ اَسْئَلُ سُؤالَ مُقْتَرِفٍ مُعْتَرِفٍ مُسیَّئٍ اِلى نَفْسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فى یَوْمِهِ وَ اَمْسِهِ یَسْئَلُكَ الْعِصْمَةَ اِلى مَحَلِّ رَمْسِهِ.

    اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ وَاحْشُرْنا فى زُمْرَتِهِ وَ بَوِّئْنا مَعَهُ دارَ الْكَرامَةِ وَ مَحَلَّ الاِقامَةِ. اَللّهُمَّ وَ كَما اَكْرَمْتَنا بِمَعْرِفَتِهِ فَاَكْرِمْنا بِزُلْفَتِهِ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُ وَ سابِقَتَهُ وَاجْعَلْنا مِمَّنْ یُسَلِّمُ لاِمْرِهِ وَ یُكْثِرُ الصَّلوةَ عَلَیْهِ عِنْدَ ذِكْرِهِ وَ عَلى جَمیعِ اَوْصِیاَّئِهِ وَ اَهْلِ اَصْفِیاَّئِهِ الْمَمْدُودین مِنْكَ بِالْعَدَدِ الاِْثْنَىْ عَشَرَ النُّجُومِ الزُّهَرِ وَالْحُجَجِ عَلى جَمیعِ الْبَشَرِ. اَللّهُمَّ وَهَبْ لَنا فى هذَا الْیَوْمِ خَیْرَ مَوْهِبَةٍ وَ اَنْجِحْ لَنا فیهِ كُلَّ طَلِبَةٍ كَما وَ هَبْتَ الْحُسَیْنَ لِمُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ عاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَننْتَظِرُ اَوْبَتَهُ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ .

    از امام صادق علیه السلام برای این روز دعایی روایت شده که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خوانده‌اند:

    اَللّهُمَّ اَنْتَ مُتَعالِى الْمَكانِ عَظیمُ الْجَبَرُوتِ شَدیدُ الِمحالِ غَنِى َُّعنِ الْخَلایِقِ عَریضُ الْكِبْرِیاَّءِ قادِرٌ عَلى ما تَشاَّءُ قَریبُ الرَّحْمَةِ صادِقُ الْوَعْدِ سابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاَّءِ قَریبٌ إذا دُعیتَ مُحیطٌ بِما خَلَقْتَ قابِلُ التَّوبَةِ لِمَنْ تابَ اِلَیْكَ قادِرٌ عَلى ما اَرَدْتَ وَ مُدْرِكٌ ما طَلَبْتَ وَ شَكُورٌ اِذا شُكِرْتَ وَ ذَكُورٌ اِذا ذُكِرْتَ اَدْعُوكَ مُحْتاجاً وَ اَرْغَبُ اِلَیْكَ فَقیراً وَ اَفْزَعُ اِلَیْكَ خاَّئِفاً وَ اَبْكى اِلَیْكَ مَكْرُوباً وَ اَسْتَعینُ بِكَ ضَعیفاً وَ اَتوَكَّلُ عَلَیْكَ كافِیاً اُحْكُمْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا (بِالْحَقِّ) فَاِنَّهُمْ غَرُّونا وَ خَدَعُونا وَ خَذَلُونا وَ غَدَرُوابِنا وَ قَتَلُونا و نَحْنُعِتْرَةُ نَبِیِّكَ وَ وَُلَْدُ حَبیبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللهِ الَّذِى اصطَفَیْتَهُ بِالرِّسالَةِ وَائْتَمَنْتَهُ عَلى وَحْیِكَ فَاجْعَلْ لَنا مِنْ اَمْرِنا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ .

     

    شب سیزدهم

    اولین شب از لَیالى بیض است و كیفیّت نماز امشب و دو شَبِ بعد در ماه رجب گذشت .

     

                                                                         منبع:

                                                                    مفاتیح الجنان

                                                                                    التماس دعا

                                                                            گروه دین و اندیشه تبیان

                                                                                   مهری هدهدی

     


ن : شبانی
ت : پنج شنبه 1 تير 1391
رجبیون

ميلاد پنجمين خورشيد آسمان ولايت برشما مباركباد.

ناگهان منادی ندا سر می دهد که «أین‏الرجبیون»، اهل ماه رجب کجایید؟

جمعی بر می‏خیزند که چهره‏شان چون قرص تمام ماه درخشان است، صفوف پریشان و متحیر اهل محشر را می شکافند و در پیشگاه حقیقت هستی و مالک این روز می ایستند. منادی، ندا سر می‏دهد که بهشت بر شما گوارا باد و ایشان با آرامشی رشک برانگیز به سمت مامن الهی حرکت می نمایند که زمزمه ای برمی خیزد که: "اینها چه کسانی بودند که چنین با احترام و آسان از صراط گذشتند؟"

یکی از همان نيكوسيرتان پاسخ می گوید که: ما رجبیون هستیم، زنان و مردانی که وقتی ماه رجب با تمام رحمتش بر ما سایه افکند با روی گشاده به استقبالش رفتیم، روزهایی از آن را روزه گرفتیم و شبهایش را به عبادت صاحبش گذراندیم.از همین روست که در این روز که نه ثروت های اندوخته‏تان در دنیا و نه فرزندان برومندتان به کارتان نمی آیند. نجاتمان بخشید و مقام شفاعتمان داد، ما در ماه او که همان ماه رجب است از بذل مال دریغ نورزیم، تا برای آخرت خویش توشه‏ای فرستاده باشیم و خداوند بخشاینده به پاس این عمل‏ها مقامی مرحمت فرمود، که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده است.

... دروازه‏های مهر و مهربانی باز شده است و سفیر مهربانی حضرت حق بشارت می دهد که :"ای مردم، خدا همراه با برکت و رحمت و مغفرت رو به سوی شما آورده و درهای رحمت در این ماه گشوده است"، پس کسانی که پس از گشایش، در آن را می بندند چه عذری دارند؟

ای دوست بدان که :«رجب» نام نهری است در بهشت که از شیر سفید تر است و از عسل شیرین تر. پس هر کس روزی از ماه رجب را روزه بگیرد، از آن نهر سیراب خواهد شد . به فرموده نبی: « ماه رجب ، ماه خداست در غایت حرمت و فضیلت. اگر کسی روزی از این ماه را روزه بگیرد خدای را خشنود و شعله غضب الهی را خاموش نموده است و دری از درهای جهنم به روی او بسته می شود . ماه رجب ماه استغفار امت من است . رجب را اصّب نیز نامیده اند زیرا که در این ماه ، رحمت خدا بر امت من ریزش می یابد. پس بسيار بگوئيد استغفر الله و اسئله التوبه.
هم ديگر را دعانماييم .التماس دعا


ن : شبانی
ت : چهار شنبه 3 خرداد 1388
طراحی سو’ال

 

قواعد تهيه سؤال های چند گزینه ای

1      هر سؤال فقط یک هدف آموزشی را اندازه بگیردوشامل بخش مهمي از محتوای درس باشد.

2     گزینه درست هر سوال یا باید تنها گزینه ی درست در میان سایر گزینه هاباشد یا از گزینه های انحرافی به طور قطع درست تر یا بهتر باشد .

3       بیشتر از یک مسئله یا یک مطلب در هر سؤال قرار ندهید .

3     برای اندازه گیری یادگیری سطوح بالاتراستفاده کنید، نه فقط یادآوری کلمه به کلمه

4     از كاربرد اشاراتي كه منجربه حدس زدن پاسخ می شود خودداري كنيد(تنه سؤال و گزینه صحیح از بعضی جهات شبیه هم نباشند.)

5    سؤالها کاملا روشن و واضح نوشته شود .ودرحد درک وفهم آنان باشد.

6   از تکرار کلمات در گزینه ها خودداری کنید .

7     مطلب اصلی به طور کامل در بدنه سؤال قرار گیرد .

8     حتی الامکان همه گزینه ها متجا نس وبه موضوع واحدی مربوط باشند.

9   سعی کنید برای اندازه گیری یادگیری سطوح بالاتر از موقعیت های تازه كه با مثال هاي كتاب وموقعيت هاي به كار رفته در كلاس متفاوت هستند ، استفاده کنید

10   با انتخاب گزینه های انحرافی مناسب كه ظاهری منطقی دارندودرست جلوه می کنند، توجه ودقت آزمون شوندگان رابالا ببرید.

11  در سؤال هاي منفی  ، کلمات  منفی را برجسته کنید  .(  می توان زیر کلمات منفی خط کشید.)

12  هر سؤال مستقل از سؤال دیگر نگارش شود .( پاسخ به یک  سؤال  نباید شرط لازم برای پاسخ دادن به  سؤال دیگری باشد.)

13   سعی کنیدطول گزینه هایک اندازه باشد.(وطول گزینه درست درسؤال های مختلف تغییرکند .)

14  محل گزینه های درست درمیان گزینه ها به صورت تصادفی انتخاب شود .

15   از نوشتن سؤال های منفی مضاعف ( سؤال و گزینه هردو منفی ) خودداری شود .

16  تاحد امکان گزینه هایی همچون« همه موارد با لا» ،«همه ي آن چه که گفته شد» و نظایر آن خودداری شو د .

 

17    بهتر است ازکاربرد متضادها صرف نظر کردویا از دو زوج متضاد برای سوال های چهار گزینه ای استفاده شود.مثال :بارش باران چه نوع تغییری است؟

 

فیزیکی مضر  فیزیکی مفید   شیمیایی مفید   شیمیایی مضر

18  تعداد گزینه های هر سؤال  بین 3 تا 5 مورد باشد .

19  سعی شودگزینه هایی هم چون« هیچ یک ازموارد بالا»،«هیچ یک ازآن ها»ونظا یرآن به كار نبريد

20 از گزینه ي نمی دانم استفاده نشود ( مگر برای آزمونهای تکوینی كه براي شناسايي مشكلات يادگيري وآموزش به كار مي روند و هدف نمره دادن نیست)

21 سؤال هایی که به صورت جمله  ناتمام نوشته می شود ، جاي خا لي را در قسمت پاياني سؤال قرار دهيد.

22  سؤال ها را طوری بنویسید که همه ی گزینه ها از لحاظ دستوری با تنه ی سوال هماهنگی داشته باشند. به ویژه در رابطه با سوال هایی که متن آن ها نیمه تمام و پاسخ ها مکمل آن هستند وگزینه های غلط آن هایی نباشند که از نظر دستوری تنه سوال راکامل نکنند.

قواعد تهيه سؤالهاي صحیح – غلط

1   حتی الامکان ساده و مختصر نوشته شوند .

2   طول سؤال‌هاي درست و سؤال‌هاي نادرست حتی الامکان هم اندازه باشند .

3  از کاربرد کلماتی مانند«همه»،«بعضی وقت ها»،«غالبا»، «هرگز»و...بپرهیزید .

4 از کاربرد جمله ها ی منفی ، بویژه جمله ها ی دو بار منفی اجتناب شود .

5  از کاربرد کلماتی مانند معمولا یا به طور کلی که راهنمای خوبی برای سؤالهاي درست هستند اجتناب کنید .

6   درستی یا نادرستی جملات برای کسانی که موضوع سؤال را یاد گرفته اند آشکار باشد .

7  بهتراست تعداد جمله های نادرست اندکی بیشترازتعداد جمله های درست باشد .

8  جمله ها عینا از روی جملا ت کتاب نوشته نشوند. (با عبارات تازه وبه شیوه های نو بنویسید. )

9  هر جمله فقط به  یک هدف آموزشی مهم  مربوط باشد

قواعد تهيه سؤالهاي جورکردنی

1   سعی کنیدپرسش ها یا پاسخ های یک سؤال همه  به یک مفهوم، طبقه يازمینه مرتبط باشد .

2  بين چهار تا هفت مورد در فهرست پرسش یا پاسخ سؤال ها گنجانده شود .

3   تعداد سؤالها و پاسخها مساوی نباشد .( تعداد پاسخها حداقل یکی بیشتر از تعداد سؤالها باشد )

4  عبارتهای بلندتر باید بدنه اصلی را تشکیل دهد و عبارتهای کوتاه تر در ستون دوم قرار گیرد .

5   در راهنمای سؤال ها نحوه ی عمل دانش آموزان را به دقت بنویسید .

6    نصف مطلب یک سؤال را دریک صفحه ونصف دیگر آن را درصفحه ی دیگر قرار ندهید           7   فهرست پاسخ ها را به صورت منطقی مرتب کنید .( نامها بر اساس حروف الفبا – تاریخ ها به ترتیب زمان واعدادازکوچک به بزرگ یا بالعکس )

8   در فهرست سؤال ها ی جورکردنی از کاربرد جملات ناتمام خودداری شود .

9  همه ي پرسش ها و پاسخ های یک سؤال را در یک صفحه قرار دهید.

10   پرسش ها را با شماره و پاسخ ها را با حروف مشخص کنید.

11  فهرست پرسش ها و پاسخ ها نباید به گونه ای تهیه شوند که پاسخ های غلط کاملامشخص باشندودانش آموزان به راحتی آن ها را کنار بزنند.

12 سعی کنیدپاسخ هایی را بنویسید که بیش از یک بار مورد استفاده قرار گیرند.

13 همه پاسخ ها حتی پاسخ های اضافی به گونه ای باشند که برای دانش آموزان بی اطلاع از جواب درست جلوه کنند.

قواعد تهيه سؤالهاي كوتاه‌پاسخ

1  هرسؤال بايد برای سنجش یک هدف آموزشی طرح شود. 

2   صورت سؤال را طوري بنويسيد كه با يك كلمه، عدد، فرمول ،عبارت یا جمله ی کوتاه جواب داده شود وتنها يك جواب درست داشته باشد.

 

3   در سؤال‌هاي عددي واحد مقياس و ميزان دقتي را كه در محاسبات بايد رعايت شوند مشخص كنيد.متال :مساحت زميني به طول 500متر چند هکتار است ؟

4  در سؤال‌هاي كامل كردني، جاي خالي بايد مطالب مهم را شامل شود.

5  در سؤال هاي كامل‌كردني، تعدادزيادي جاي خالي منظور نكنيد.گاه ازدوجا خالی استفاده می شود آن هم درشرایطی که صورت سئوال هیچ گونه ابهامی درآن نباشد.

6   جاي خالي سؤال كامل‌كردني را تا آنجا كه امكان دارددر قسمت پاياني سؤال قرار دهيد.

7   در سؤال‌هاي كامل‌كردني، از كاربرد اشاراتي كه منجربه حدس زدن پاسخ می شود خودداري كنيد.مثال افراد دوربین اجسام (دور)راخوب می بینند.

8  صورت سؤال را با نقل عين جملات كتاب ننويسيد.

9  طول همه فواصل خالی یکسان باشد

قواعد تهيه سؤالهاي تشريحي

1    با رسم جدول مشخصات آن درس، دقت كنيد كه سؤال‌ها به طور مستقيم به هدف‌هاي آموزشي مربوط شوند.

 

4   ازکاربرد کلمات« چه کسی»،«چه وقت»،«کجا»و... بپرهیزید.از كلمات «چرا»، «چگونه» ،«به چه دليل» و... استفاده كنيد.

5     تا حد امكان از سؤال‌هاي تازه و موقعيت‌هاي جديد استفاده كنيد.

6   در مورد سؤال‌هاي مربوط به موضوعات و عقايد بحث‌انگيز از آزمون شونده خواسته شود تا شواهد لازم براي مستند كردن عقيده انتخابي را بيان كند.

7   براي پاسخ دادن به سؤال‌ها زمان كافي در نظر بگيريد.

8   عواملي راكه در ارزشيابي آزمون‌هاي تشريحي دخالت خواهيد داداز پيش تعيين و به اطلاع آزمون شوندگان برسانيد.مثل نكات دستوری،خوش خطی، املای درست کلمات و...

 

 

3              صورت سؤال‌ها را با عبارات وكلمات واضح مثل «تعريف كنيد» ،« خلاصه کنید» ، «حل کنید» ،«طبقه بندی کنید» و... بنويسيد واز كلمات« بحث كنيد »،« بررسی کنید»و... استفاده نکنیدو درکاربرد کلمات «توضیح دهید» و«مقایسه کنید» بهتر است منظور خود رابه صراحت بیان کنید

 

 

 

2   سؤال‌هاي تشريحي را تنها به اندازه‌گيري هدف‌ها یی محدود كنيد كه با ساير انواع آزمون‌ها به خوبي قابل اندازه‌گيري نيستند(براي اندازه گیری هدف های دانش از سئوال های تشریحی استفاده نکنید)


ن : شبانی
ت : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391
گزارش همایش

ضمن تبریک میلاد خجسته ی کوثر هستی ،به اطلاع می رساند همایش دانشمندان فردا با حضور بیش از 350 نفر ازدانش آموزان در کانون جوانه ها برگزار گردید.همچنین با حضور 10 نفر از دانش آموزان در همایش استانی از طرح های راه یافته به استان از طرف مدیر کل جناب آقای عاملیان تقدیر شد.


ن : شبانی
ت : شنبه 23 ارديبهشت 1391
یاد آوری ارزیابی تخصصی کارکنان

 

با سلام وخدا قوت

همكاران محترم در خصوص موضوع مطرح شده آمادگي لازم را كسب نمايند.

موضوع : ارزیابی تخصصی کارکنان
 

 

به منظور گسترش فرهنگ ارزیابی از توانمندی های کارکنان و به هنگام نمودن اطلاعات علمی و عملی کارکنان در فرآیند تدریس ، اجرای طرح ارزیابی علمی تخصصی کارکنان برابر جدول ذیل انجام خواهد شد. مقتضی است مدیران محترم به نحو شایسته اقدام فرمایند.
محورهای ارزیابی:
ـ تجوید قرآن ویژه مدیران ،ویژه
 معاونین و آموزگاران مدارس ابتدایی
ـ سطح مقدماتی تولید محتوای الکترونیکی ویژه آموزگاران دوره ابتدایی
ـ وبلاگ نویس : ویژه مدیران و معاونین مدارس ابتدایی

تشکیل کارگاه های آموزشی جهت آشنایی کارکنان با موضوعات مورد ارزیابی توسط مدیران مدارس از 15/1/91
زمان ارزیابی از کارکنان 31/2/91 لغایت 20/3/91


ن : شبانی
ت : دو شنبه 21 فروردين 1391
تسلیت

شهادت حضرت فاطمه سلام الله عليها را خدمت همه ي دوستدارنش تسليت عرض مي نماييم.


ن : شبانی
ت : پنج شنبه 17 فروردين 1391
تبریک

میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیهارا خدمت همه ی اردتمندانش تبریک عرض می نماییم.


ن : شبانی
ت : چهار شنبه 9 فروردين 1391
منتخبين جشنواره تدریس

با عرض تبريك به مناسبت آغاز فعاليت هاي روبه رشد وتعالي درسال جديد به اطلاع مي رساند اسامي پذيرفته شدگان مرحله ي اول استاني جشنواره الگوهاي مناسب تدريس به مدارس ارسال شده است.

با آرزوي موفقيت روز افزون براي شما كه در فكر رشد همه جانبه ي ديگرانيد. 


ن : شبانی
ت : یک شنبه 6 فروردين 1391
یا مقلب القلوب والابصار

 

                      : هنگام تحويل سال نو
 
ساعت 8 و 44 دقیقه و 27 ثانیه روز سه‌شنبه 1 فروردین 1391 خورشيدي
مطابق با 27 ربیع‌الثانی 1433 قمری و 20 مارس 2012 میلادی خواهد بود

                            


ن : شبانی
ت : چهار شنبه 24 اسفند 1390
دریافت آثار جشنواره ی جابربن حیان

 

با سلام واحترام وطلب بركت به مناسبت سال جديد براي شما همكاران محترم
 
دريافت تابلوهاي نمايش جشنواره ي جابربن حيان
ضمن تقدير وتشكر از همه ي همكاراني كه در راستاي يادگيري فعال دانش آموزان قدم برداشته واقدام به فعاليت در خصوص جشنواره ي جابر بن حيان نمودند، به اطلاع مي رساند درصورت لزوم براي باز پس گيري تابلو هاي نمايش ووسايلي كه بابت درست كردن آن هزينه ي بالايي صورت گرفته است،با در دست داشتن رسيد ،طبق برنامه ذيل به مركز آموزشي گلچهرگان مراجعه نماييددر ضمن فردي كه براي تحويل گرفتن مراجعه مي نمايد اطلاع كامل وشناخت نسبت به مواد ارسالي راداشته باشد.
آثار بعدازاين تاريخ براي امحا جمع آوري مي شود.وگروه هاي آموزشي در اين زمينه مسؤوليتي نخواهد داشت.
تاريخ مراجعه 21/12 /90---22/12/90---23/12/90 روزهاي يكشنبه –دوشنبه وسه شنبه
. براي دانش آموزان ومدارسي كه در اين امر همّت نمودند،براي ارديبهشت ماه برنامه اي تشويقي در نظر گرفته شده است.كه نحوه ي اجراي آن اطلاع رساني خواهد شد.
با تشكر گروه هاي آموزشي دوره ي عمومي كاشان

ن : شبانی
ت : یک شنبه 21 اسفند 1390
نظر شما چیست؟

 

با سلام خدمت شما
همه ي ما به نقش وتأثير اذكار الهي اعتقاد داريم.
بحث پيرامون استفاده ي نامطلوب از اين اعتقادات مي باشد.
بياييد ما ازسدكنندگان اين موارد باشيم.
این پنج اسم خداوند را به پنج نفر بفرست. بزرگ ترین مشکلت حل می شود:
یا الله، یا کریم، یا اول، یا آخر، یا مجید قبل از حذف یکبار امتحان کن.
تو رو به روح حضرت محمد (ص) کوتاهی نکن.
با سلام، 8 ختم قرآن هدیه به امام رضا (ع): سهم شما صفحه 350 شد. یک صفحه اضافه کنید و
به 8 نفر ارسال کنید. در صورت عدم امکان به شماره زیر اطّلاع دهید. نفر آخر ختم به 0937....... خبر دهد. (قرآن عثمان طه)
طرح قرائت یک میلیون صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج). سهم شما ده صلوات و
ارسال به ده نفر دیگر. مهم نیست که حتی چندین بار از افراد مختلف این پیام را دریافت کنی، مهم آنست که هر چه بیشتر افراد مختلف آن را ببینند. لطفاً قطع کننده زنجیره نباش.
بنا به فرمایش معصوم (ع) هرکس که دعای زیر را تا قبل از پایان ماه صفر بخواند همه دعاهایش مستجاب شده و مشکلاتش رفع می شود. تنبلی نکن،
به دوستانت بفرست و بگذار دیگران هم بهره ببرند. اگر نفرستادی منتظر اتّفاقات بدی در زندگیت طی یک هفته آتی باش.
نکات مشترک همه این متن ها و بسیاری از متن های مشابه عبارتند از:
1
- سوء استفاده و بهره برداری (بعضاً افراطی) از اعتقادات مخاطبین
2- طرح های هرمی (یک به چند) که می تواند به سرعت (به صورت تابع نمائی)
یک پیام را تبدیل به میلیونها پيام كند!
3- همراه نبودن با هیچ سند و مدرکی دال بر معتبر بودن ادعاهای مطروحه در آنها (رفع مشکلات، استجابت دعا، گرفتار شدن در صورت نفرستادن و ...)
4- تعارض ادعاهای بسیاری از آنها با متون معتبر دینی، عقل سلیم و منطق
در حقیقت این ها نسخه های الکترونیکی و مدرن همان جهل نوشته های قدیمی در پشت کتب موجود در اماکن مذهبی هستند.
همان نوشته هائی که بارها و بارها مراکز و
متولیان دینی و عقلای قوم به باطل بودن ادعاها، خوابها، نقل قول ها، تبشیرها و تهدیدهای آن ها گواهی داده و صراحتاً اعلام کرده اند که نبایستی به آنها اعتنائی کرد. حتی بعضی از عالمان دینی در سال های گذشته
حکم به حرمت انتشار این گونه مطالب سخیف داده اند.
اما در عین حال این جهل نوشته های مدرن دارای چند خصوصیّت منحصر و جدید هم هستند:
1
- ارسال آنها به سادگی فشردن چند کلید است و بنابراین در صورت همراهی دریافت کنندگان کم توجّه با انتشار دهندگان اوّلیه ي آن ها، با سرعتی حیرت آور در سطح جامعه منتشر می شوند.
2- روز به روز بیشتر به محتوا و لایه های تمسخر و توهین آمیزشان که با ظرافت در بطن متن پنهان شده اند افزوده می شود. آیا واقعاً
دستی در کار است که با ارسال چنین مطالب سخیفی با آب و رنگ دینی، این اندک باقیمانده های اعتقادی را هم در مردم از بین ببرند؟!
3- یک سؤال مهم: چرا غالباً اینگونه مطالب از طریق پیامک ارسال می شوند و نه رایانامه؟ حتي اگر از طريق رايانامه هم باشد نياز به مطالعه وتحقيق است.
به مثال زير دقت نماييد :
(فلان شيخي درفلان مكاني ستاره اي ديدگفت به زودي قيامت مي شود
 اگر ...)
اين مطلب كوتاه خلاف آيات، احاديث ، روايات واعتقادات است.
كسي كه اين مطلب را بپذيرد اعتقادات و چند اصل از اصول دين خود را رد كرده است مي پرسي كدام اصل واعتقاد ؟ خيلي ساده است " اصل توحيد،نبوت ، امامت و...
آيا آيات قرآن پيرامون برزخ ناديده گرفته نشده؟
آيا به دون ظهور آقا قيامت مي شود؟
آيا رجعت اعتقادي نيست كه باورمان نشده و...
چه کسی از حجم عظیم پیامک های ناشی از چنین مواردی منتفع می شود؟!
آيا ممكن است همين مطالب روزگاري نه چندان دور مايه ي استناد به جهل ماواقع شود؟
آيا مي دانيد فردي نمي تواند به جاي فرد ديگر وبه دون اجازه ي او نذر كند ؟
آيا مي دانيد كسي در اين گونه امور حق مشخّص كردن تكليف براي ديگران را ندارد؟
والله اعلم
به جاي ساده باوري كمي تامّل لازم است.
التماس دعا

ن : شبانی
ت : چهار شنبه 17 اسفند 1390

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.