خلاصه ومعرفی کتاب

مروري بر كتاب
چگونه در موقعیت دشوار واکنش سنجیده نشان بدهیم؟

 

از نیم قرن پیش تا کنون یافته­های روان­شناسی رشد و تحول اخلاقی و آزمونهای رشد اخلاقی که توسط پیاژه و کولبرگ ارائه شده مورد استفادة مراکز مشاوره­ای آموزش و پرورش و سایر مراکز روان­شناسی کشور ما بوده است و درسهای مربوط به این جنبه از رشد کودکان و نوجوانان در مراکز تربیت معلم و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در رشته­های مختلف روان­شناسی و علوم تربیتی در تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران نیز غالباً بر اساس دیدگاههای همین دو دانشمند ارائه شده و می­شود.

 

از سوی دیگر، در آثار دینی و فلسفی و تربیتی که در نیم قرن گذشته در ایران تألیف شده عموماً به کلیات مسائل اخلاقی پرداخته­اند و نمی­توان آنها را در شمار تحقیقات علمی در چگونگی رشد اخلاقی به حساب آورد. در پژوهشهایی نیز که تا کنون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی صورت گرفته نظریه­پردازی و مقیاس­سازی در حوزة رشد اخلاقی مورد توجه جدی واقع نشده است. بررسیهای مربوط به مأخذشناسی سنجش رشد و تربیت اخلاقی نیز نشان می­دهد که تا کنون در کشور ما آزمون بومی مناسبی در حوزة سنجش رشد اخلاقی تهیه و هنجاریابی نشده است.

 

در بررسیهایی که ما از آثار روان­شناسی به عمل آورده­ایم به این نتیجه رسیده­ایم که مسألة رشد اخلاقی در اکثر این آثار با دو مقولة رشد اجتماعی (یعنی چگونگی ارتباط با دیگران) و رشد شناختی (چگونگی قضاوت دربارة رفتار خود و دیگران) مرتبط شده است. مطابق این دیدگاهها دو مقولة رشد اخلاقی و رشد اجتماعی در ارتباط با یکدیگرند و روان­شناسان معمولاً این دو مقوله را در یک مجموعة واحد مورد بررسی قرار داده­اند. از این دیدگاه، همراه با رشد شناخت خود و هویت خود، فرد به­تدریج تصوری از خویشتن در میان دیگران و در ارتباط با دیگران پیدا می­کند که این تصور یکی از پایه­های شکل­دهندة مناسبات اجتماعی و اخلاقی او با دیگران است .

 

مطابق تعریفی که در روان­شناسی معمول است، رشد اخلاقی حاکی از جریان دستیابی به احساس عدالت در رابطه با دیگران، درستی و یا نادرستی این یا آن امر، و چگونگی رفتار فرد در هر یک از این امور است. در این تعریف، آن گونه که روان­شناسانی چون پیاژه و کولبرگ می­گویند، رشد اخلاقی به معنای تغییر در چگونگی استدلال کودکان در امور اخلاقی، نگرش آنان نسبت به قانون­شکنی، و رفتار آنان در مواجهه با مسائل اخلاقی است ...

 

مهارت فرزند پروری یکی از ضروری ترین و بنیادی ترین مهارت هاست که در صورت احساس مسوولیت و وظیفه در مقابل سرنوشت فرزندی که خود آن را به دنیا آورده ایم، قبل از تصمیم به بچه دار شدن، باید آنرا بیاموزیم.

 

طبق تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت، «فرزندپروری» جزو مشاغل و کارهای سخت طبقه بندی می شود که متاسفانه در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شود. طبق پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت ما باید ده اصل جهاني فرزند پروري موثر را ياد بگيريم.

 

اين ده اصل عبارتند از :

 

1- «خودآگاهی»
2- «همدلی»
3- «روابط بین فردی»
4- «ارتباط موثر»
5- «مقابله با هیجانات»
6- «مقابله با استرس»
7- «حل مساله»
8- «تصمیم گیری»
9- «تفکر خلاق»
10- «تفکر نقاد» مي باشد.

 

این مهارت ها هم اکنون در سراسر جهان به طور مشترک آموزش داده می شود.
علاوه بر این، اهمیت و حساسیت مهارت «فرزند پروری» بدین جهت است که گاه تنها یک جمله پدر و مادر به ویژه یک معلم می تواند سرنوشت کودک را به اوج خوشبختی و موفقیت و یا به قعر ذلت و بدبختی برساند.

 

 

 


فهرست
• انتخاب روش مهم است
• محبت به فرزند هرگز زياد نيست
• در حل مسائل فرزندتان شركت كنيد
• شيوه هاي تربيتي خود را متناسب با وضع فرزندتان انتخاب كنيد
• قانون بگذاريد و محدوديت اعمال كنيد
• در فرزندپروري ثبات داشته باشيد
• پرورش استقلال فرزند
• از انضباط سخت و خشن بپرهيزيد
• مقررات و تصميمات خود را تشريح كنيد
• با فرزندتان محترمانه رفتار كنيد

ن : شبانی
ت : جمعه 27 دی 1392
معرفی کتاب
معرفی کتاب | مشق بدون اشک نویسنده: لی كانتر - لی هاوسنر مترجم: سمانه اصفهانیان ناشر: معیار اندیشه زبان كتاب: فارسی تعداد صفحه: 160 اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1 کد کتاب: 96796 راهنمای والدین جهت ایجاد انگیزش در کودکان برای انجام تکالیف درسی و موفق شدن در مدرسه تکلیف درسی، ابزاری قوی برای تضمین موفقیت فرزندان ما، در مدرسه است که باید از این ابزار به نحو مطلوب استفاده شود. دانش آموزانی که به طور مداوم، تکالیف درسی را انجام می دهند از آنهایی که از این کار سر باز می زنند، موفق ترند. دانش آموزان با انجام تکلیف درسی، می توانند امور تحصیلی خود را در کلیه ی زمینه ها بهبود بخشند. تکلیف درسی راهی برای آموزش مسئولیت: زمانی که فرزندان ما خیلی کوچکند، اغلب والدین به جای آن ها تصمیم می گیرند. انجام تکلیف درسی برای بسیاری از کودکان، اولین مسئولیتی است که تماما به عهده ی آنها واگذار شده، خواه در مدرسه انجام دهند و یا در خانه، به هر حال مسئولیت بر دوش فرزندان شماست. بچه ها از طریق تکلیف درسی، مهارت هایی را می آموزند که برای آینده ی آن ها که بایستی بزرگسالانی غیر وابسته، دارای انگیزه و موفق باشند ضروری است. آنها با پی گیری دستورات معلم به صورت مستقل عمل کردن را می آموزند. وظیفه را از شروع به پایان می رسانند. به تنظیم زمان پرداخته و همچنین تمام استعدادهای خودرا به کار میگیرند. تکلیف درسی حلقه اصلی ارتباط بین خانه و مدرسه: تکالیف درسی، بهترین وسیله ای است که توسط آن ارتباط روزانه با تعلیم و تربیت فرزندان تان را حفظ می کنید. همچنین می تواند تماس مستمری بین شما، فرزند و معلم او فراهم می آورد. شاگردان می توانند معلم غیر شایسته را بدون از دست دادن اشتیاق به یادگیری، تحمل کنند یا این که با بودجه های ناچیز، امکانات پیش پا افتاده می توانند به تحصیل شان ادامه دهند. اما بدون پشتیبانی والدین و دلگرمی و انگیزش و انضباط از جانب خانه، مطمئنا بچه ها نگرشی منفی نسبت به یادگیری و مدرسه پیدا خواهند کرد. در یک کلام « با مشق بدون اشک» فرزندان ما می توانند به زودی در مسیر موفقیت قرار گیرند. هدف این كتاب آن است كه زمانی را كه صرف انجام تكالیف درسی بچه‌ها می‌كنید،‌ هم برای شما و هم برای آنها مثبت و موثر سازد. تكالیف درسی برای والدین فرصتی را فراهم می‌آورد تا در زمینه موفقیت فرزندانشان در مدرسه، به آنان كمك كنند و برای فرزندان شاید نخستین فرصتی باشد كه به آنها امكان دهد مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرند و از موفقیت امری مهم احساس رضایت كنند. این کتاب در کتابخانه مدرسه جهت استفاده معلم های گرامی و والدین عزیز موجود می باشد.
ن : شبانی
ت : جمعه 27 دی 1392
معرفی کتاب

«ماه ها در درون اقیانوس کوچکم شناور بودم. با صدای قلبت آشنا شدم و قصه زندگی را از قلب تو شنیدم. با تو به همه جا رفتم و تا خلوت تنهائیت راه یافتم. هرگز لحظه آمدنم را به دنیای بزرگسالان فراموش نمی کنم، و تو مرا که با عزلت خو کرده بودم. مرا که بی تو نفس نمی کشیدم، مرا که با تو بودم و بودنم را دوست داشتم، یکباره از خود راندی. ضربه های زندگی آغاز شد، ضربه ای برای بی تو نفس کشیدن و بی تو بودن. گه گاه صدای قلبت را می شنیدم، وقتی مرا در آغوش می گرفتی و همان قصه محبوب زندگی من. مرا در لباسهای زیبا و تورهای لطیف تخت خوابم محبوس کردید. باید می گریستم تا به من غذا بدهید. باید فریاد می زدم تا به سراغم می آمدید. می خواستم ببینم، پرده ها را می کشیدید تا بخوابم، می خواستم گوش کنم، آرام حرف می زدید تا نشنوم. روزها سریع می گذشتند می خواستم لمس کنم، با دستم با دهانم، می خواستم بدوم، می خواستم و می خواستم و نه گفتن های شما شروع شد. برای من قانون ساختید، اشتباهاتم را به رخم کشیدید و ... . »(1)

 

مسائل مربوط به کودکان مسیری به بلندای تاریخ دارد و هر آنچه می خوانیم، می شنویم و می گوییم، بازهم ما را در اول راه قرار می دهد و مسیری بس طولانی در پیش رو.

از طرف دیگر تفاوت های فردی کودکان، مساله ای است که نمی توان بدان توجه نکرد و هر کودکی چه بسا مسائل خاص خود را داشته و برای سامان دهی رفتارش راهکار بخصوصی را می طلبد. بنابراین هرگز نمی توان با یک الگوی خاص تربیتی، رفتاری را در کودک تغییر داده و یا کنترل کرد. از این رو والدین و مربیان باید بسان یک جستجوگر، مدام در پی یافتن راهی دیگر و روشی مناسب تر در میان کتاب ها و متون تلاش نمایند تا بهترین راهکار را با توجه به ویژگی سنی و تفاوتهای فردی کودک پیدا کنند.

کودک

 

کتاب انضباط بدون اشک 2، کتابی است که در این زمینه می تواند برای والدین و مربیان بسیار سودمند باشد. موافقین این کتاب معتقدند که «کودکان موجوداتی اجتماعی هستند و نیازمند احساس تعلق. بنابراین باید در جهت شناسائی هدفهای اشتباه رفتارهای ناسازگارانه کودک تلاش شود. در حالیکه ما به جای اصلاح رفتار، مساله را پیچیده تر می کنیم.

در این کتاب با طرح سؤالات بازشناختی، به کودک فرصت می دهیم که خود علت رفتار ناسازگارانه را دریابد و در جهت اصلاح رفتار خود تلاش کند.

 

کتاب در 12 فصل تنظیم شده است. که ظاهراً در تمامی فصول کتاب روی سخن مربیان و معلمین هستند. اما به مرور در می یابید که نه فقط معلمین بلکه والدین نیز می توانند از آن بهره مند شوند چرا که شخصیت کودک شکل گرفته از محیط خانواده است و باید ارتباط تنگاتنگی میان خانه و مدرسه وجود داشته باشد. الگوهای رفتاری از زمان کودکی شکل می گیرد و چه بسیار رفتارهای کودکان نتیجه روشهای تربیتی والدین است.

این کتاب را می توانید در سبد هدایای خود برای دوستان قرار دهید.

 

تبیان- خانواده و زندگی

نویسنده: فرشته مجیب( عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)

 


ن : شبانی
ت : جمعه 27 دی 1392
جشنواره جابربن حيان
ن : شبانی
ت : شنبه 11 آذر 1391
شروع سال تحصيلي


ن : شبانی
ت : شنبه 1 مهر 1391
دهه ی کرامت

 دهه ي كرامت برشما مبارك باد


ن : شبانی
ت : شنبه 1 مهر 1391
فیلم اهانت آمیز+ مقدسات


خواستم بگويم :

اولئك كالانعام:

بل هم اضل سزاوارتر آمد

" اى مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى،
حيف است درباره ي آن ها به كار رود.
پس بخوانيد:
اعوذ بالله من شر الرجس النجس الخبيث المخبث الشيطان الرجيم
تعفنشان انسان را آزار ميدهد.

ن : شبانی
ت : شنبه 25 شهريور 1391


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.